Черепєхіна Ольга 
Кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та педагогіки, Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, просп. Гагаріна, 25, 49005 Дніпро, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


ПЕДАГОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ВИКЛАДАЧА ПСИХОЛОГІЇ
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2019.3-4.4551


У статті обґрунтовано актуальність дослідження педагогічної компетентності майбутнього викладача психології вищої школи у контексті її складової професіоналізму психолога. Проаналізовано підходи до визначення поняття «професіоналізм педагога вищої школи». Розкрито сутність педагогічної компетентності викладача як компоненту його професіоналізму. У структурі педагогічної компетентності викладача виокремлюємо загальнопрофесійні (психолого-педагогічні, науково-дослідницькі і педагогічного менеджменту) та ключові компетентності (соціальна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, громадянська, інформаційна). Актуалізовано питання педагогічної компетентності викладача психології в акмеологічному підході.
Ключові слова: акмеологічний підхід; педагогічна компетентність; педагогічна компетентність викладача психології; педагогічна компетентність викладача психології як складова професіоналізму.





Література

  • Агапова М. Б. Проблема професіоналізму майстра виробничого навчання в умовах євроінтеграційних процесів: акмеологічний аспект. Педагогічна теорія і практика. 2011. № 2. С. 24–34. 

  • Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионала. Воронеж: МОДЭК, 2004. 752 с.

  • Закон України «Про державну службу». 2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (дата звернення 29.08.2019).

  • Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення 09.09.2019).

  • Зязюн І. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії. Київ: Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. 302 с.

  • Климов Е. А. Психология профессионала. Москва: Институт практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 1996. 400 с.

  • Кузьмина Н. В. Формирование педагогических способностей. Ленинград: ЛГУ, 1961. 98 с.

  • Кучинська І. О. Педагогічна компетентність сучасного викладача вишу: пріоритетні орієнтири й перспективи. Вісник Камянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. 2018. Випуск 11. 7 с.

  • Левитан К. М. Личность педагога: становление и развитие. Саратов: Издательство Саратовского университета, 1990. 168 с.

  • Меркулова С. К. К проблеме оценки компетентности. Высшее образование в России. 2008. № 2. С. 163–165.

  • Общая и прикладная акмеология / А. А. Деркач (ред.). Часть 1. Москва: РАГС, 2001. 279 с.

  • Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у системі підготовки освітянських кадрів: здобутки, пошуки, перспективи : монографія / Н. В. Гузій (ред.). Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 432 с.

  • Про затвердження Інструкції про встановлення груп інвалідності. Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 05.09.2011 № 561. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1295-11 (дата звернення: 15.09.2019).

  • Рогов Е. И. Психологические проблемы формирования индивидуальности личности профессионала. Системное исследование индивидуальности. Пермь: ПГПИ, 1991. С. 84–86.

  • Словник-довідник з української лінгводидактики / М. І. Пентилюк (ред.). Київ: Ленвіт, 2015. 320 с.

  • Фоминых А. Ф. Развитие акмеологической компетентности руководителей общеобразовательных учреждений: дис. ... канд. психол. наук. Москва, 2005. 156 с.

  • Энциклопедия профессионального образования: В 3-х тт. / С. Я. Батышев (ред.). Т. 2. Москва: Профессиональное образование, 1999. 440 с.

 

References

  • Agapova, M. B. (2011). Problema profesionalizmu majstra virobnichogo navchannya v umovah yevrointegracijnih procesiv: akmeologichnij aspekt [The problem of professionalism of the master of vocational training in the conditions of European integration processes: acmeological aspect]. Pedagogichna teoriya i praktika, 2, 24–34 (ukr).

  • Derkach, A. A. (2004). Akmeologicheskie osnovy razvitiya professionala [Acmeological bases of professional development]. Voronezh, Russia: MODEK(rus).

  • Zakon Ukrainy «Pro derzhavnu sluzhbu» [The Law of Ukraine On Civil Service] (2016). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (ukr).

  • Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine On Education] (2017). Retrieved from https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (ukr).

  • Zyazyun, I. A., Sagach, G. M.(1997). Krasa pedagogichnoyi diyi [The Beauty of Pedagogical Action]. Kyiv, Ukraine: Ukrainian-Finnish Institute of Management and Business (ukr).

  • Klimov, E. A. (1996). Psihologiya professionala [Psychology of the professional]. Moscow, Russia: Institute of Practical Psychology; Voronezh, Russia: MODEC NGO(rus).

  • Kuzmina, N. V. (1961). Formirovanie pedagogicheskih sposobnostej [Formation of pedagogical abilities]. Leningrad, Russia: LGU (rus).

  • Kuchinska, I. O. (2018). Pedagogichna kompetentnist suchasnogo vikladacha vishu: prioritetni oriyentiri j perspektivi [Pedagogical competence of the present teacher of visu: priority and perspective prospects].

  • Visnik Kam’yanec-Podilskogo nacionalnogo universitetu imeni Ivana Ogiyenka, 11 (ukr).

  • Levitan, K. M. (1990). Lichnost pedagoga: stanovlenie i razvitie [The teacher’s personality: formation and development]. Saratov, Russia: Izdatelstvovo Saratovskogo universiteta (rus).

  • Merkulova, S. K. (2008).K probleme ocenki kompetentnosti [To the problem of competence assessment]. Higher education in Russia, 2, 163–165(rus).

  • Derkach, A. A. (Ed.) (2001). Obshaya i prikladnaya akmeologiya [General and applied acmeology]. Part 1. Moscow, Russia: RAGS(rus).

  • Guziy, N. V. (Ed.) (2015). Pedagogichna tvorchist, majsternist, profesionalizm u sistemi pidgotovki osvityanskih kadriv: zdobutki, poshuki, perspektivi: monografiya [Pedagogical creativity, skill, professionalism in the system of training of educational personnel: achievements, searches, perspectives: monograph]. Kyiv, Ukraine: NPU imeni M. P. Dragomanova (ukr).

  • Pro zatverdzhennya Instrukciyi pro vstanovlennya grup invalidnosti. Nakaz Ministerstva ohoroni zdorov’ya Ukrayini vid 05.09.2011 № 561 [On approval of the Instruction on the establishment of disability groups.

  • Order of the Ministry of Health of Ukraine from 05.09.2011 № 561]. Retrieved from https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/z1295-11 (ukr).

  • Rogov, E. I. (1991). Psihologicheskie problemy formirovaniya individualnosti lichnosti professionala. In Sistemnoe issledovanie individualnosti (pp.84–86). Perm, Russia: PGPI (rus).

  • Pentyluk, M. I. (Ed.) (2015). Slovnik-dovidnik z ukrayinskoyi lingvodidaktiki [Dictionary-directory of Ukrainian linguodidactics]. Kyiv, Ukraine: Lenvit (ukr).

  • Fominykh, A. F. (2005). Razvitie akmeologicheskoj kompetentnosti rukovoditelej obsheobrazovatelnyh uchrezhdenij [Development of acmeological competence of heads of general education institutions: Candidate’s thesis]. Moscow, Russia (rus).

  • Batyshev, S. Ya. (Ed.) (1999). Enciklopediya professionalnogo obrazovaniya [Encyclopedia of Professional Education]: In 3 vols. Vol. 2. Moscow, Russia: Professionalnoe obrazovanie (rus).