Михайло Альохін

ORCID iD 0000-0001-9800-0268

заступник директора з навчально-виховної роботи,
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 122 КМР ДО,
вул. Володимира Великого, 51 Д, 50027 Кривий Ріг, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.8592

АНТИБУЛІНГОВІ ПРАКТИКИ В ШКОЛІ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ

Стаття присвячена проблемі булінгу в учнівському середовищі сучасного закладу загальної середньої освіти. Автор наводить аналіз результатів власного соціологічного дослідження щодо масштабів, особливостей цькування, що виявлені у школах Кривого Рогу, та виокремлює основні проблеми, які виникають у запровадженні управлінських та освітніх практик, спрямованих на запобігання та протидію цього явища в освітньому просторі. У статті пропонуються найбільш ефективні підходи та методи, метою яких є розбудова освітнього середовища нульової дискримінації із паралельним зростанням толерантності та емпатії, що детермінуватимуть зниження масштабів булінгу у школі.

Ключові слова: антибулінгові технології; антидискримінаційна освіта; булінг; заклад загальної середньої освіти; емпатія; насильницька поведінка; соціальна робота у школі; толерантність.

Література
Деркач Л. М., Горач Л. В. Проблема булінгу та сором’язливості в сучасному українському освітньому просторі: крос-культурний аспект. Міжнародний науковий вісник. 2018. № 2 (18). С. 48–59. DOI: 10.24144/ 2218-5348.2018.2(18).48-59.

Коваль Г. В., Алєксєєнко Г. О. Сучасні підходи до визначення та класифікації булінгу в шкільних підліткових колективах. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Педагогіка. 2016. Т. 269. № 257. С. 7–11.

Кривцова С. В. Травля (буллинг) в ученической среде: как понимать, противостоять и не бояться. Известия АСОУ. Научный ежегодник. 2015. Т. 2. С. 52–59.

Чаркіна О. А. Причини актуалізації явищ насильства, булінгу та віктимблеймінгу в сучасному суспільстві. URL: http://kzimc.at.ua/publ/ zasidannja_miskogo_kruglogo_stolu_nasilstvo_ta_ buling_pobudova_bezpechnogo_osvitnogo_prostoru/20-1-0-4278 (дата звернення: 29.03.2019).

Франкл В. Человек в поисках смысла: монография. Москва: Прогресс, 1990. 366 с.

Miller G. et al. Academic Violence/Bullying: Application of Bandura’s Eight Moral Disengagement Strategies to Higher Education. Employee Responsibilities and Rights Journal. 2019. Vol. 31. № 1. С. 47–59.

Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. New York: Wiley, 1993. 215 p.


Повний текст: PDF (укр.)