Світлана Сисоєва
ORCID iD 0000-0003-2499-732X
доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, академік-секретар Відділення загальної педагогіки та філософії освіти Національної академії педагогічних наук України,
вул. Січових Стрільців, 52-А, 04053 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.714
ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
У статті розглядається сутність і зміст поняття загальної педагогіки в контексті його співвіднесення з множинністю знань про освіту, її розвиток та удосконалення понятійно-термінологічного апарату сучасних педагогічних досліджень; показано, що загальна педагогіка розуміється як наука і як наукова дисципліна, а визначення загальної педагогіки, як правило, включає обидва аспекти; зроблено висновок, що загальна педагогіка як ядро педагогічної науки досліджує й розкриває ключові педагогічні категорії, поняття, концепції, парадигми, підходи, закони, закономірності, принципи, за якими розгортається будь-яке педагогічне явище чи педагогічний процес, розробляє методологію побудови педагогічної науки та проведення педагогічного дослідження, методи й методики оцінювання ефективності педагогічних явищ і процесів, критерії ефективності науково-педагогічної діяльності.
Ключові слова: виховання; загальна педагогіка; методологія; наукова термінологія; освіта.
Література
Василюк А. Педагогічний словник-лексикон: Англійсько-український, українсько-англійський. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2004. 154 с.
Вовк Л. П. (укладач). Словник навчально-педагогічних понять і термінів: методичний посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2001. 83 с.
Воронин А. С. Словарь терминов по общей и социальной педагогике. Екатеринбург: ГОУ ВПО УГТУ-УПИ, 2006. 135 с.
Геращенко Н. В. Общая педагогика: учебное пособие для подготовки к интернет-тестированию. Волгоград: ВГАФК, 2012. 76 с. URL: http://www.kniga.com/books/ preview_txt.asp?sku=ebooks359613 (дата звернення: 31.03.2019).
Голованова Н. Ф. Общая педагогика. Санкт-Петербург: Речь, 2005. 317 с.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Енциклопедія освіти / гол.ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Ерофеева В. Система педагогических наук (отрасли и разделы). Общие основы педагогики: конспект лекций. Москва: Высшее образование, 2006. 187 с. URL: http://www.e-reading.club/ chapter.php/98165/5/Erofeeva_-_Obshchie_osnovy_pedagogiki__konspekt_lekciii.html_(дата звернення: 31.03.2019).
Заразонова М. С. Основні галузі педагогіки та їх завдання. URL: http://ua-referat.com/%D0%9E%D 1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96_%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%83%D0% B7%D1%96_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA% D0%B8_%D1%82%D0%B0_%D1%97%D1%85_%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B0%D0 %BD%D0%BD%D1%8F (дата звернення: 31.03.2019).
Збірник тестів з курсу «Педагогіка»: Навчально-методичний посібник / За заг. ред. Д. Герцюка, Л. Ковальчук: У 3 ч. Ч. 2. Загальні основи педагогіки. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 152 с.
Короткий енциклопедичний словник зарубіжних педагогічних термінів / за ред. І. Г. Тараненко, Б. Ф. Мельниченка, Г. В. Степенко. Київ: ІСДО, 1995. 68 с.
Иванова В. А., Левина Т. В. Педагогика: электронный учебно-методический комплекс. Красноярск: НИИ АММ КрасГАУ, 2013. URL: http://www.kgau.ru/distance/mf_01/ped-asp/01_01.html (дата звернення: 31.03.2019).
Краткое методическое пособие по разработке и упорядочению научной терминологии / Отв. ред. В. И. Сифоров. Москва: Наука, 1979. 126 с.
Ликеева М. В. Основы общей педагогики: учебное пособие. Нижний Новгород: НижГМА, 2009. 79 с.
Лябухина А. Д., Василега Д. С. Общая педагогика, история педагогики и образования. Педагогика успеха: перспективы и возможности. Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2016. URL: https:/ interactive-plus.ru/ru/article/116498/discussion_platform (дата звернення: 31.03.2019).
Мартиненко С. М., Хоружа Л. Л. Загальна педагогіка: Навчальний посібник. Київ: МАУП, 2002. 176 с.
Найдьонов І. М. Навчальна програма дисципліни «Загальна педагогіка» (для бакалаврів). Київ: МАУП, 2008. 34 с.
Наукові_галузі_педагогіки._URL:_http://studies.in.ua/ekzamen-pedagogika/1403-naukov-galuzpedagogki.html (дата звернення: 31.03.2019).
Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки. Львів: Фенікс, 1995. 46 с.
Общая педагогика. URL: https://author24.ru/spravochniki/pedagogika/ obschie_osnovy_pedagogiki/ obschaya_pedagogika/ (дата звернення: 31.03.2018).
Опорні конспекти лекцій з навчальної дисципліни «Педагогіка». Кам’янець-Подільський, 2011. 26 с. URL: http://kafedragum-artcollege.edukit.km.ua/Files/downloads/%D0%97%D0%B0%D0%B3 %D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD.%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B4%D0%B8%20 %D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B8.pdf (дата звернення: 31.03.2019).
Паспорт спеціальності 13.00.01 – Загальна педагогіка та історія педагогіки. URL: http://www.rshu. edu.ua/images/vr/pasports.pdf (дата звернення: 31.03.2019).
Педагогіка як наука. URL: http://www.refine.org.ua/pageid-4820-1.html (дата звернення: 31.03.2019).
Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ: Педагогічна думка, 2001. 514 с.
Сидоренко В. Термінологічний словник «Основи педагогічної творчості і майстерності». Відкритий урок. 2005. № 21–22. С. 28–46.
Сисоєва С. О, Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ: EKMO, 2010. 362 с.
Соціолого-педагогічний словник / уклад.: С. У. Гончаренко, В. В. Радул, М. М. Дубінка та ін.; за ред. В. В. Радула. Київ: ЕксОб, 2004. 304 с.
Фіцула М. М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ: Академія, 2002. 528 с.
Ягупов В. В. Педагогіка: Навчальний посібник. Київ: Либідь, 2002. 560 с.
Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe, 2004. 1184 s.
Spryszyński J. Polskie koncepcje pedagogiki ogólnej. URL: http://www.edukacja.edux.pl/p-2375-polskiekoncepcje-pedagogiki-ogolnej.php (дата звернення: 31.03.2019).
Повний текст: PDF (укр.)