№ 1-2, 2019
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2
ЗМІСТ
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ
ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
РОЗВИТОК ФІЛОСОФСЬКИХ І ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАСАД ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ
СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА: СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПОНЯТТЯ
ПРАКТИКА ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ
Стеченко Олена, Мельник Володимир
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ АТЕСТАЦІЇ ВИПУСКНИКІВ-МЕДИКІВ ТА РЕЗУЛЬТАТІВ ЇХ ВСТУПНОГО ЗНО
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ПІДПРИЄМНИЦТВА, ТОРГІВЛІ ТА БІРЖОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОЇ АНГЛОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ГОВОРІННІ В МАЙБУТНІХ ПРОГРАМІСТІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ІТ-ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОМУ АНГЛОМОВНОМУ СПІЛКУВАННЮ: ВИДИ І ФОРМИ КОНТРОЛЮ
НАВЧАННЯ ДІАЛОГІЧНОМУ ТА МОНОЛОГІЧНОМУ ЯПОНСЬКОМУ МОВЛЕННЮ: ОНЛАЙН-КУРС
ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
АНТИБУЛІНГОВІ ПРАКТИКИ В ШКОЛІ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ
ВПЛИВ СІМ’Ї НА ЕМОЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР: СУЧАСНІ ВЕКТОРИ РОЗВИТКУ
АВТОНОМІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: АНАЛІЗ МІЖНАРОДНИХ ДОКУМЕНТІВ
НАЦІОНАЛЬНІ СТАНДАРТИ ТА МОДЕЛІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ АДАПТОВАНИХ ФІЗИЧНИХ ВПРАВ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
Світлана Сисоєва
ORCID iD 0000-0003-2499-732X
доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, академік-секретар Відділення загальної педагогіки та філософії освіти Національної академії педагогічних наук України,
вул. Січових Стрільців, 52-А, 04053 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.714
ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
У статті розглядається сутність і зміст поняття загальної педагогіки в контексті його співвіднесення з множинністю знань про освіту, її розвиток та удосконалення понятійно-термінологічного апарату сучасних педагогічних досліджень; показано, що загальна педагогіка розуміється як наука і як наукова дисципліна, а визначення загальної педагогіки, як правило, включає обидва аспекти; зроблено висновок, що загальна педагогіка як ядро педагогічної науки досліджує й розкриває ключові педагогічні категорії, поняття, концепції, парадигми, підходи, закони, закономірності, принципи, за якими розгортається будь-яке педагогічне явище чи педагогічний процес, розробляє методологію побудови педагогічної науки та проведення педагогічного дослідження, методи й методики оцінювання ефективності педагогічних явищ і процесів, критерії ефективності науково-педагогічної діяльності.
Ключові слова: виховання; загальна педагогіка; методологія; наукова термінологія; освіта.
Література
Василюк А. Педагогічний словник-лексикон: Англійсько-український, українсько-англійський. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2004. 154 с.
Вовк Л. П. (укладач). Словник навчально-педагогічних понять і термінів: методичний посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2001. 83 с.
Воронин А. С. Словарь терминов по общей и социальной педагогике. Екатеринбург: ГОУ ВПО УГТУ-УПИ, 2006. 135 с.
Геращенко Н. В. Общая педагогика: учебное пособие для подготовки к интернет-тестированию. Волгоград: ВГАФК, 2012. 76 с. URL: http://www.kniga.com/books/ preview_txt.asp?sku=ebooks359613 (дата звернення: 31.03.2019).
Голованова Н. Ф. Общая педагогика. Санкт-Петербург: Речь, 2005. 317 с.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Енциклопедія освіти / гол.ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Ерофеева В. Система педагогических наук (отрасли и разделы). Общие основы педагогики: конспект лекций. Москва: Высшее образование, 2006. 187 с. URL: http://www.e-reading.club/ chapter.php/98165/5/Erofeeva_-_Obshchie_osnovy_pedagogiki__konspekt_lekciii.html_(дата звернення: 31.03.2019).
Заразонова М. С. Основні галузі педагогіки та їх завдання. URL: http://ua-referat.com/%D0%9E%D 1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96_%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%83%D0% B7%D1%96_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA% D0%B8_%D1%82%D0%B0_%D1%97%D1%85_%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B0%D0 %BD%D0%BD%D1%8F (дата звернення: 31.03.2019).
Збірник тестів з курсу «Педагогіка»: Навчально-методичний посібник / За заг. ред. Д. Герцюка, Л. Ковальчук: У 3 ч. Ч. 2. Загальні основи педагогіки. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 152 с.
Короткий енциклопедичний словник зарубіжних педагогічних термінів / за ред. І. Г. Тараненко, Б. Ф. Мельниченка, Г. В. Степенко. Київ: ІСДО, 1995. 68 с.
Иванова В. А., Левина Т. В. Педагогика: электронный учебно-методический комплекс. Красноярск: НИИ АММ КрасГАУ, 2013. URL: http://www.kgau.ru/distance/mf_01/ped-asp/01_01.html (дата звернення: 31.03.2019).
Краткое методическое пособие по разработке и упорядочению научной терминологии / Отв. ред. В. И. Сифоров. Москва: Наука, 1979. 126 с.
Ликеева М. В. Основы общей педагогики: учебное пособие. Нижний Новгород: НижГМА, 2009. 79 с.
Лябухина А. Д., Василега Д. С. Общая педагогика, история педагогики и образования. Педагогика успеха: перспективы и возможности. Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2016. URL: https:/ interactive-plus.ru/ru/article/116498/discussion_platform (дата звернення: 31.03.2019).
Мартиненко С. М., Хоружа Л. Л. Загальна педагогіка: Навчальний посібник. Київ: МАУП, 2002. 176 с.
Найдьонов І. М. Навчальна програма дисципліни «Загальна педагогіка» (для бакалаврів). Київ: МАУП, 2008. 34 с.
Наукові_галузі_педагогіки._URL:_http://studies.in.ua/ekzamen-pedagogika/1403-naukov-galuzpedagogki.html (дата звернення: 31.03.2019).
Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки. Львів: Фенікс, 1995. 46 с.
Общая педагогика. URL: https://author24.ru/spravochniki/pedagogika/ obschie_osnovy_pedagogiki/ obschaya_pedagogika/ (дата звернення: 31.03.2018).
Опорні конспекти лекцій з навчальної дисципліни «Педагогіка». Кам’янець-Подільський, 2011. 26 с. URL: http://kafedragum-artcollege.edukit.km.ua/Files/downloads/%D0%97%D0%B0%D0%B3 %D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD.%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B4%D0%B8%20 %D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B8.pdf (дата звернення: 31.03.2019).
Паспорт спеціальності 13.00.01 – Загальна педагогіка та історія педагогіки. URL: http://www.rshu. edu.ua/images/vr/pasports.pdf (дата звернення: 31.03.2019).
Педагогіка як наука. URL: http://www.refine.org.ua/pageid-4820-1.html (дата звернення: 31.03.2019).
Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ: Педагогічна думка, 2001. 514 с.
Сидоренко В. Термінологічний словник «Основи педагогічної творчості і майстерності». Відкритий урок. 2005. № 21–22. С. 28–46.
Сисоєва С. О, Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти: тезаурус наукового дослідження. Київ: EKMO, 2010. 362 с.
Соціолого-педагогічний словник / уклад.: С. У. Гончаренко, В. В. Радул, М. М. Дубінка та ін.; за ред. В. В. Радула. Київ: ЕксОб, 2004. 304 с.
Фіцула М. М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ: Академія, 2002. 528 с.
Ягупов В. В. Педагогіка: Навчальний посібник. Київ: Либідь, 2002. 560 с.
Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe, 2004. 1184 s.
Spryszyński J. Polskie koncepcje pedagogiki ogólnej. URL: http://www.edukacja.edux.pl/p-2375-polskiekoncepcje-pedagogiki-ogolnej.php (дата звернення: 31.03.2019).
Повний текст: PDF (укр.)
Наталія Дічек
ORCID iD 0000-0002-2185-3630
доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу історії та філософії освіти,
Інститут педагогіки НАПН України,
вул. Січових стрільців, 52-Д, 04053 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.1528
РОЗВИТОК ФІЛОСОФСЬКИХ ТА ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАСАД ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ
У статті висвітлено провідні ідеї українських учених – філософів, психологів, педагогів – про шляхи гуманізації освіти у період її реформування на дитиноцентричних засадах (1991-2014). Відображено положення особистісно орієнтованої парадигми освіти, генетичної психології, психології творчості, підходи до обґрунтування освіти обдарованих дітей. Обґрунтовано, що з середини 1990-х років навчання і виховання в українській школі почали модернізувати у дусі нової постнекласичної моделі освіти, згідно з якою цінністю було визнано не набуття особою суми знань, а розвиток її потенцій і можливостей, процес її творчої самоактуалізації та самореалізації, тобто особистісно орієнтована модель шкільної освіти. Показано, що українські вчені у своїх дослідженнях узасаднювали гуманістичну парадигму суб’єктності, водночас у вивченні особистості школяра зберігалася методологія діяльнісного підходу.
Ключові слова: діяльнісна парадигма; індивідуальний підхід; обдарованість; особистісно орієнтована освіта; постнекласична модель освіти; творчий розвиток.
Література
Андріяшина Н. В. Диференційований підхід до вивчення української мови з врахуванням особливостей уваги учнів як фактора розвивального навчання. Особистість і трансформаційні процеси у суспільстві. Психолого-педагогічні проблеми сучасної освіти. Матеріали ІІІ Харківських Міжнародних психологічних читань. Харків, 1999. Ч. 3. С. 5–9.
Андрущенко В. П. Високе покликання. Шлях до себе – шлях до людей: Привітання, спогади, враження від співпраці та зустрічей / В. І. Кушерець (ред.); С. О. Сисоєва (відп. упоряд.). Київ: Знання України, 2017. С. 102–114.
Андрущенко В. П. Філософія освіти ХХІ століття: у пошуках перспективи. Філософія освіти. 2006. № 1. С. 6–12.
Бех І. Д. Виховання особистості. Кн. 1. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ: Либідь, 2003. 278 с.
Бех І. Д. Нові методології виховання підростаючої особистості. Український соціум. 2004. № 1 (3). С. 88–94.
Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі: монографія / В. І. Кизенко (ред.). Київ: Педагогічна думка, 2012. 216 с.
Дисертації. URL: www.lib.ua-ru.net/diss/cont/370273.html (дата звернення: 05.02.2018).
Диференціація навчання на різних ступенях загальної середньої освіти: теорія, практика, перспективи: Матеріали методологічного семінару АПН України, 20 листопада 2008 р., м. Київ. Київ: Педагогічна думка, 2009. 188 с.
Диференційований підхід в історії української школи (кінець ХІХ – перша третина ХХ ст.): Монографія / О. В. Сухомлинська та ін. Київ: Педагогічна думка, 2013. 637 с.
Дічек Н. П. Формування особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти у дослідженнях українських психологів (1980-ті рр.). Педагогіка і психологія. 2015. № 4. С. 15–29.
Дічек Н. П. Внесок психологів України в індивідуалізацію навчального процесу в середній школі (друга половина ХХ ст.). Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 15–30.
ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти (7–9 жовтня 2001 р.). Київ, 2002. 232 с.
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень: колективна монографія / В. Моляко, О. Музика (ред.). Житомир: Рута, 2006. 320 с.
Інститут психології імені Г. С. Костюка. Офіційний веб-сайт. URL: http://inpsy.naps.gov.ua/info/185 (дата звернення: 05.03.2018).
Інституту психології ім. Г. С. Костюка – 60 років. Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ: Міленіум, 2006. 340 с.
Кремень В. Г. (2014). Людина як суб’єкт творчої діяльності: інноваційний аспект. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 9–10. С. 6–10.
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка, 2009. 520 с.
Кремень В. Г. Філософія національної ідеї: Людина. Освіта. Соціум. Київ: Грамота, 2010. 576 с.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні: інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. 448 с
Кремень В. Г. Якісна освіта і нові вимоги часу. Педагогічна і психологічна науки в Україні: збірник наукових праць до 15-річчя АПН України. Т. 1. Теорія та історія педагогіки. Київ: Педагогічна думка, 2007. С. 11–24.
Кремень В. Г. Освіта у вимірах методології синергетики. Педагогічна і психологічна науки в Україні: збірник наукових праць. Т. 1. Загальна педагогіка та філософія освіти. Київ: Педагогічна думка, 2012. С. 11–23.
Кремень В. Г. Пріоритет освіти і науки. Вісник НАН України. 2016. № 9. С. 21–23. Культуротвірна функція психологічної науки: Монографія / Г. О. Балл (ред.). Київ – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 264 с.
Лабораторія психології навчання Інститут психології імені Г. С. Костюка. URL: http://psychologynaes-ua.institute/info/123/ (дата звернення: 5.02.2018).
Лабораторія психології творчості Інститут психології імені Г. С. Костюка. URL: http://psychologynaes-ua.institute/info/131/ (дата звернення: 03.03.2018).
Максименко С. Д. Диференційоване навчання: до проблеми психологічного супроводу. Диференціація навчання на різних ступенях загальної середньої освіти: теорія, практика, перспективи. Матеріали методологічного семінару АПН України, 20 листопада 2008 р., м. Київ. Київ: Педагогічна думка, 2008. С. 13–18.
Максименко С. Д. Основи генетичної психології. Київ: НПЦ Перспектива, 1998. 220 с.
Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості: Монографія. Київ: Вид-во ТОВ «КММ», 2006. 256 с.
Максименко С. Д. Метод дослідження особистості. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 7. С. 1–8.
Моляко В. О. Психологічна теорія творчості. Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Вип. 22. Актуальні проблеми сучасної української психології. Київ: Міленіум, 2002. С. 221–229.
Моляко В. А. Стратегии решения новых задач в процессе творческой деятельности. Обдарована дитина. 2002. № 4. С. 33–43.
Моляко В. О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 8. С. 1–4.
Моляко В. А. Творческая конструктология (пролегомены). Киев: Освита Украины, 2007. 388 с.
Моляко В. О. Проблемы функционирования творческого восприятия в условиях избыточной информации различной модальности и значимости. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2013. Т. ХІІ. Вип. 16. С. 7–19.
Нариси з історії розвитку диференційованого підходу до організації навчання в українській школі (кінець 30-х–80-ті рр. ХХ ст.) / Н. П. Дічек (ред.). Київ: Педагогічна думка, 2017. С. 86–196.
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. URL: repository.ldufk.edu.ua/.../1/ natsionalna%20doktryna.pdf (дата звернення: 03.03.2018).
Подмазін С. І. Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз). Автореф. дис. на здобуття… д-ра філософських наук 09.00.03. Дніпропетровськ, 2006. 34 с. Психологічні чинники самодетермінації особистості в освітньому просторі: монографія / С. Д. Максименко (ред.). Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 324 с.
Психологічне дослідження творчих перцептивних процесів на різних вікових рівнях: монографія / В. О. Моляко (ред.). Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 210 с.
Прокопенко І. Ф. Дитиноцентризм у педагогічній творчості академіка В. Г. Кременя. URL: www. info-library.com.ua/books-text-10289.html| (дата звернення: 03.03.2018).
Протоколи засідань Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень з педагогічних та психологічних наук в Україні (2004–2010 рр.). URL: https://www.google.com.ua/search?q=Про токоли+засідань+координаційної+ради+НАПН+Уккраїни&rlz=1C1AVSX_enUA734UA735&oq =Протоколи+засідань+коо (дата звернення: 05.03.2018).
Становлення психологічної думки в Україні: провідні ідеї та історія розвитку: монографія / В. В. Турбан (ред.). Київ – Кіровоград, Імекс-ЛТД, 2014. 306 с.
Становлення базових парадигм української психології: монографія / В. В. Турбан (ред.). Київ: Слово, 2017. 257 с.
Повний текст: PDF (укр.)
Ольга Галюка
ORCID iD 0000-0001-6257-6118
аспірант кафедри початкової та дошкільної освіти, Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, 79000 Львів, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.2936
СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА: СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПОНЯТТЯ
У статті здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз поняття «соціальна мобільність». Узагальнено основні підходи щодо трактування змісту соціальної мобільності: філософський, соціологічний, психологічний, педагогічний. Виділено та охарактеризовано функції соціальної мобільності: пізнавальну, професійно-організаційну, особистісну, мотиваційну. Запропоновано характеристику таких різновидів мобільності, як «соціальна», «вертикальна», «горизонтальна» тощо. З’ясовано зміст понять «педагогічна мобільність», «професійна мобільність», означено характерні ознаки цих дефініцій та виокремлено шляхи їх формування у педагогів. Схарактеризовано показники сформованості готовності до професійної мобільності педагога.
Ключові слова: мобільність; педагогічна мобільність; педагог; професійна мобільність; соціальна мобільність.
Література
Брижак Н. Професійна мобільність як фахова якість майбутнього вчителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. Вип. 1 (38). С. 67–70.
Захарчин Г., Гладун О. Професійна мобільність персоналу як складова адаптаційної політики підприємства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика. 2017. № 863. С. 51–56.
Кіліченко О. Професійна мобільність учителя початкової школи: курс лекцій, опорні схеми. ІваноФранківськ: ПНУ. 2017. 112 с.
Коваліско Н., Сенюра О. Специфіка й механізми функціонування соціальних ліфтів у сучасному суспільстві. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2015. Вип. 6. С. 79–82.
Копчак Ю., Копчак Л., Никорак Я. Педагогічна мобільність у добу змін та трансформацій. Гірська школа Українських Карпат. 2016. № 15. С. 49–53.
Курлянд З. Теорія і методика професійної освіти. 2012. URL: https://pidruchniki.com/1029022855100/ pedagogika/profesiyna_mobilnist_vikladacha_profesiynoyi_shkoli (дата звернення 20.01.2019).
Олійник К. Професійна мобільність як складова підготовки працівників соціальної служби. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_10_64 (дата звернення 20.01.2019).
Сачук Ю. Ґенеза поняття «соціально-професійна мобільність». Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. Вип. 1–2. С. 32–37.
Словник іншомовних слів / С. Морозов, Л. Шкарапута (укладачі). Київ: Наукова думка, 2000. 680 с.
Сушенцева Л. Психологічні аспекти формування професійної мобільності як умови гуманізації сучасної освіти. Гуманізм та освіта. Збірник матеріалів Х Міжнародної науково-практичної конференції, м. Вінниця, 14–16 вересня 2010 р. Вінниця: УНІВЕРСУМ. Вінниця, 2010. С. 180– 184.
Фамілярська Л. Мобільність сучасного вчителя: теоретико-методологічний аспект. Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. Вип. 4. С. 16–20. Філософський енциклопедичний словник / В. Шинкарук та ін. Київ: Абриз, 2002. 742 с. Бауман З. Глобализация. Последствия для человека и общества. Москва: Весь Мир, 2004. 264 с.
Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. Москва: Издательство политической литературы, 1992. 576 с.
Cambridge dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/mobility Urry-J.-Mobility-and-Connections.-URL:-http://ville-en-mouvement.pagesperso-orange.fr/ telechargement/040602/mobility.pdf (дата звернення 20.01.2019)
Повний текст: PDF (укр.)
Олена Стеченко
ORCID iD 0000-0001-7899-0153
кандидат хімічних наук, доцент, доцент кафедри біоорганічної та біологічної хімії, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця,
бульвар Т. Шевченка, 13, 01601 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Володимир Мельник
ORCID iD 0000-0003-4645-8239
доктор медичних наук, професор, декан медичного факультету № 1, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця,
бульвар Т. Шевченка, 13, 01601 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.3744
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ АТЕСТАЦІЇ ВИПУСКНИКІВ-МЕДИКІВ ТА РЕЗУЛЬТАТІВ ЇХ ВСТУПНОГО ЗНО
Багатогранність внутрішньоуніверситетської системи управління якістю (СУЯ), заснованої на принципах TQM, забезпечує не лише постійне поліпшення всіх процесів сучасного закладу вищої освіти. В Національному медичному університеті імені О.О. Богомольця вона стала тією ланкою, яка об’єднала зусилля адміністрації, науково-педагогічного колективу, студентської спільноти на шляху до оновлення та гармонізації очікувань соціуму й результатів навчання майбутніх лікарів. Одним з важливих елементів СУЯ є процес формування контингенту студентів. У статті висвітлено результати порівняльного аналізу показників сертифікатів ЗНО при вступі та успішності складання студентами-медиками ліцензійних інтегрованих іспитів (ЛІІ) «Крок 1» та «Крок 2». Встановлена інформативність показників ЗНО для прогнозування результатна складання ЛІІ як елементів зовнішнього оцінювання під час атестації випускників. Увага до умов відбору абітурієнтів визначає рівень успішності їх навчання, а науково-обґрунтований підхід до результатів ЗНО при вступі дає можливість спрогнозувати результати внутрішнього та зовнішнього оцінювання.
Ключові слова: внутрішньоуніверситетська система управління якістю; успішність навчання; формування контингенту студентів.
Література
Батечко Н., Лут М. Система менеджменту якості вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія. 2018. № 7. С. 145–151. DOI: 10.28925/2226-3012.2018.7.145151.
Грищук Ю. Система внутрішнього забезпечення якості вищої освіти: досвід Республіки Польща. Освітологія. 2018. № 7. С. 152–156. DOI: 10.28925/2226-3012.2018.7.152156.
Іваницька О., Панченко А., Панченко Г. Соціальна відповідальність вищого навчального закладу України та основні умови її дотримання. Педагогічний процес: теорія і практика (серія: Педагогіка). 2017. № 4 (59). С. 40–44. DOI: 10.28925/2078-1687.2017.4.4044.
Лінчевський О. В., Черненко В. М., П’ятницький Ю. С., Булах І. Є. Шляхи реформування системи вищої медичної освіти в Україні в сучасних умовах. Медична освіта. 2017. № 3. С. 6–9.
П’ятницький Ю. С., Булах І. Є., Мельник І. В., Мруга М. Р., Поліщук М. О., Войтенко Л. П. Належна організація атестації випускників – важлива складова реалізації Закону України «Про вищу освіту». Медична освіта. 2016. № 2. С. 50–53.
Соколова І. Освітня політика Європейської Асоціації університетів: стратегії забезпечення якості. Освітологія. 2017. № 6. С. 143–149. DOI: 10.28925/2226-3012.2017.6.143149.
Хоменко К. П. Порівняльний аналіз підготовки лікарів у Польщі та Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 8 (52). С. 226–233.
Повний текст: PDF (укр.)
Світлана Стеблюк
ORCID iD 0000-0002-2827-6805
кандидат педагогічних наук, Мукачівський кооперативний торговельно-економічний коледж,
вул. Я. Мудрого, 40, 89600 Мукачево, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.4551
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ПІДПРИЄМНИЦТВА, ТОРГІВЛІ ТА БІРЖОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У статті розглянуто специфіку підготовки майбутніх фахівців з підприємництва, торгівлі та біржової діяльності за ступеневою освітою. З’ясовано стан дослідження професійної освіти за напрямами: професійна педагогіка, компетентнісний підхід в освітньому процесі; професійна компетентність майбутніх фахівців економічного спрямування, в тому числі з підприємництва; ступенева освіта. Метою статті є розкрити особливості підготовки майбутніх фахівців з підприємництва, торгівлі та біржової діяльності на основі змісту освітніх програм в умовах ступеневої освіти. Проаналізовано теоретико-практичну підготовку в коледжі відповідно до Стандарту вищої освіти України, з’ясовано компетентності, якими повинні володіти фахівці: інтегральна, загальні, спеціальні. Автором проаналізовано зміст освітніх програм, частку дисциплін фахової підготовки, практичного навчання в коледжі та університеті. Подано пропозиції щодо удосконалення програм освітньої підготовки за означеною спеціальністю.
Ключові слова: освітній ступінь; освітня програма; теоретична та практична підготовка; професійна компетентність; ступенева освіта.
Література
Освітньо-професійна програма «Товарознавство і торговельне підприємництво». Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» галузі знань 07 «Управління та адміністрування». Кваліфікація: бакалавр з товарознавства і торговельного підприємництва. Львів, 2017 URL: http://www.lute.lviv.ua/ osvita/osvitno-profesiini-programi/opp-bakalavra/ (дата звернення 24.04.2019).
Освітньо-професійна програма «Товарознавство і торговельне підприємництво». Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» галузі знань 07 «Управління та адміністрування». Кваліфікація: бакалавр з товарознавства та експертизи в митній справі. Львів, 2017. URL:http://www.lute.lviv.ua/osvita/ osvitno-profesiini-programi/opp-bakalavra/ (дата звернення 23.04.2019).
Освітньо-професійна програма «Товарознавство і торговельне підприємництво». Другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» галузі знань 07 «Управління та адміністрування». Кваліфікація: магістр з товарознавства та комерційної діяльності. Львів, 2017 URL: http://www.lute.lviv.ua/fileadmin/ www.lac.lviv.ua/data/Academy/Osvita/OPP_Magistr/2017/076_Tov-vo_i_komer_dijalnist.pdf. (дата звернення 23.04.2019).
Положення про проведення практики студентів Мукачівського кооперативного торговельноекономічного коледжу. Мукачево, 2017. 8 с.
Положення про проведення практики студентів Мукачівського кооперативного торговельноекономічного коледжу (зі змінами та доповненнями). Мукачево, 2018. 3 c.
Пшенична Л. Особливості розвитку системи вищої освіти України в контексті суспільства знань. Витоки педагогічної майстерності. 2013. Випуск 11. С. 278–284.
Спеціальності: Мукачівський кооперативний торговельно-економічний коледж. URL: http://www. mktek.com.ua/ (дата звернення 25.04.2019).
Стандарт вищої освіти України рівень вищої освіти: Перший (бакалаврський) рівень Галузь знань: 07 «Управління та адміністрування» Спеціальність: 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність». Наказ Міністерства освіти і науки України 13.11.2018 р. № 1243. Київ, 2018 URL:-https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/076- pidpriemnitstvo-torgivlya-ta-birzhova-diyalnist-bakalavr.pdf (дата звернення 24.04.2019).
Фурман Т. Ю. Формування професійної компетентності у майбутніх фахівців економіки та в процесі вивчення економічних дисциплін: автореф. дис….канд. пед. наук:13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Київ, 2012. 20 с.
Повний текст: PDF (укр.)
Ірина Назаренко
ORCID iD 0000-0002-7919-7939
аспірант кафедри англійської мови технічного спрямування № 1, факультет лінгвістики, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
пр. Перемоги 37, корп. 7, 03056 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.5259
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОЇ АНГЛОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ГОВОРІННІ В МАЙБУТНІХ ПРОГРАМІСТІВ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
У статті обґрунтована важливість володіння майбутніми інженерами програмного забезпечення професійно орієнтованим англомовним спілкуванням. Наведений аналіз наукових робіт з вивчення цієї педагогічної проблеми. З метою покращення ефективності формування професійно орієнтованої англомовної компетентності в говорінні у майбутніх інженерів програмного забезпечення проаналізовані вікові особливості студентів обраної категорії, окреслені можливості їх застосування у навчальному процесі. Детально проаналізовані психологічні особливості студентів цієї спеціальності, їх спрямованості, розглянуті професійні риси програмістів. Враховуючи ці дані, схематично узагальнено процес професійного становлення майбутніх програмістів. Розглянуто характерні особистісні риси студентів цієї спеціальності, кожна з яких, маючи позитивну складову, може бути використана в навчальному процесі. Систематизовано педагогічні способи використання особистісних рис студентів під час формування у них професійно орієнтованої англомовної компетентності в говорінні.
Ключові слова: інженери програмного забезпечення; особистісні риси; педагогічний вплив; професійно орієнтована англомовна компетентність в говорінні; психологічні особливості студентів.
Література
Драб Н. Л. Навчання майбутніх економістів іншомовного професійно спрямованого монологічного мовлення (монолог-презентація): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2003. 201 с.
Когут О. Особливості професійної спрямованості та світоглядних орієнтацій майбутніх програмістів. URL: http://social-science.com.ua/article/507 (дата звернення: 20.01.2019).
Мороз И. Н. Обучение английскому языку студентов-программистов: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Москва, 1999. 205 с. Орел Е. А. Диагностика особенностей мыслительной деятельности специалистов в области информационных технологий (программистов): дис… канд. психол. наук. 19.00.03. Москва, 2007. 210 с.
Степанов О. М., Фіцула М. М. Основи психології і педагогіки. Київ: Академвидав, 2005. 520 с.
Команда из КПИ заняла первое место в рейтинге «белых» хакеров. Цензор.нет. URL: https://censor. net.ua/news/425047/komanda_iz_kpi_zanyala_pervoe_mesto_v_reyitinge_belyh_hakerov (дата звернення : 01.11.2018).
DespainW. Talking to Artists / Talking to Programmers How to Get Programmers and Artists Communicating. Boca Raton, Florida: CRC Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.1201/9781315381626.
Повний текст: PDF (укр.)
Оксана Синекоп
ORCID iD 0000-00016191-6264
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри англійської мови технічного спрямування № 2, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
пр. Перемоги 37, корп. 7, 03056 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.6069
ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ІТ-ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОМУ АНГЛОМОВНОМУ СПІЛКУВАННЮ: ВИДИ І ФОРМИ КОНТРОЛЮ
У статті розглянуто особливості організації контролю у диференційованому навчанні професійно орієнтованого англомовного спілкування майбутніх ІТ-фахівців з різними рівнями володіння іноземною мовою та відмінними навчальними стилями. Схарактеризовано види і форми контролю у диференційованому навчанні. Виділено рецептивні, репродуктивні і продуктивні способи контролю. Описана двохкрокова модель контролю із частковим залученням адаптивного тестування, яка включає: попереднє тестування, що дозволяє диференціювати студентів за рівнями володіння іноземної мови та за навчальними стилями; адаптоване поточне тестування реалізується в зоні найближчого розвитку, сприяє виявленню індивідуальних і групових точок досягнень та потребує оптимізації тестових матеріалів до наявних потреб студентів; підсумкове тестування фіксує рівень володіння іноземною мовою в кінці курсу. Запропоновано реалізовувати поточне адаптивне тестування шляхом задіювання механізмів адаптації, розширення й ускладнення, вдосконалення. Проаналізовано критерії складності тестового завдання.
Ключові слова: диференційоване навчання; контроль; майбутні ІТ-фахівці; навчальний стиль; професійно орієнтоване англомовне спілкування; рівні володіння іноземною.
Література
Белякова Е. А. Проблемные задания как средство формирования иноязычной коммуникативной компетенции у будущих учителей иностранного языка (на материале английского языка): автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.02. «Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки)». Ярославль, 2011. 24 с.
Коккота В. А. Лингводидактическое тестирование. Москва: Высшая школа, 1989. 123 с.
Колесник Л. И. Проблематизация учебного текста и заданий к нему (на материале обучения чтению на иностранном языке): автореф дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования», спец. 13.00.02. «Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки)». Москва, 2004. 23 с.
Король Т. Г. До проблеми визначення рівня складності тестових завдань з читання іншомовної фахової літератури. Міжнародна науково-практична конференція «Професіоналізм педагога в контексті Європейського вибору України», Ялта, 22–23 вересня 2009 р. Ялта: РВВ КГУ, 2009. Ч. 1. С. 146–149.
Король Т. Г. Система тестового контролю англомовної компетенції у читанні фахової літератури майбутніми фінансистами: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2012. 394 с.
Меркулова И. И. Система проблемных заданий в обучении чтению. Иностранные языки в школе. 1991. № 6. С. 8‒12.
Мильруд Р. П., Матиенко А. В., Максимова И. Р. Зарубежный опыт языкового тестирования и оценки качества обучения иностранным языкам. Иностранные языки в школе. 2005. № 7. С. 32–41.
Михеев А. И. Тестирование результатов обучения иностранному языку курсантов и студентов вузов: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.08. Санкт-Петербург, 2007. 25 с.
Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика / Ніколаєва С. Ю. (ред.). Київ: Ленвіт, 2013. 590 с.
Челышкова М. Б. Теоретико-методологические и технологические основы адаптивного тестирования в образовании: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01. Москва, 2001. 324 с.
Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика. Москва: Филоматис, 2006. 480 с.
Сагайдакова Н. Дифференцированный контроль в обучении аудированию на уроках немецкого языка. Иностранные языки. Август 2016. URL: http://iyazyki.prosv.ru/2016/08/differential-control/ (дата звернення: 24.03.2019).
Bowman B., Larson M. J., Short D., McKay H., Valdez-Pierce L. Teaching English as a Foreign Language to Large, Multilevel Classes. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics, 1992. 230 p.
Brindley G., & Slatyer H. Exploring task difficulty in ESL listening assessment. Language Testing. 2002. № 19 (4), Р. 369–394. DOI: 10.1191/0265532202lt236oa.
Bygate M. Speaking. Oxford Handbooks Online. 2010. 136 p. DOI: 10.1093/ oxfordhb/9780195384253.013.0004. Iwashita N., McNamara T., & Elder C. Can We Predict Task Difficulty in an Oral Proficiency Test? Exploring the Potential of an Information-Processing Approach to Task Design. Language Learning. 2001. № 51 (3). Р. 401–436. DOI: 10.1111/0023-8333.00160.
Poehner М. E. Dynamic Assessment. A Vygotskian Approach to Understanding and Promoting L2 Development. New York, Dordrecht, Heidelberg, London: Springer Science+Business Media, 2008. 201 p.
Van der Linden W. J., & Glas C. A. W. (Eds.). Elements of Adaptive Testing. New York: Springer, 2010. 437 p. DOI: 10.1007/978-0-387-85461-8.
Norris J. M., Brown J. D., Hudson T. D., & Bonk W. Examinee abilities and task difficulty in taskbased second language performance assessment. Language Testing. 2002. № 19 (4). Р. 395–418. DOI: 10.1191/0265532202lt237oa.
Skehan P. A. Framework for the Implementation of Task-based Instruction. Applied Linguistics. 1996. № 17 (1). Р. 38–62. DOI: 10.1093/applin/17.1.38.
Tomlinson C. A., Moon T. R., Imbeau M. B. Assessment and Student Success in a Differentiated Classroom. Alexandria, VA: ASCD, 2013. 157 p.
Повний текст: PDF (укр.)
Ганна Михайлюк
ORCID iD 0000-0002-4734-703
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри східних мов та перекладу Інституту філології, Київський університет імені Бориса Грінченка,
вул. Тимошенка, 13-б, 04212 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.7077
НАВЧАННЯ ДІАЛОГІЧНОМУ ТА МОНОЛОГІЧНОМУ ЯПОНСЬКОМУ МОВЛЕННЮ: ОНЛАЙН-КУРС
У статті представлені основні психологічні, психолінгвістичні та методологічні засади розробки онлайн-курсу з навчання базового діалогічного та монологічного японського мовлення з урахуванням сучасних тенденцій розвитку викладання іноземних мов. Розглянута поступова трансформація ролі сучасного викладача до своєрідного фасилітатора та керуючого навчальним процесом. Систематизовані основні чинники, які впливають на процес формування комунікативної компетенції учня/студента. Запропонований та попередньо описаний новий електронний курс для навчання японського мовлення з урахуванням розглянутих у статті передумов його формування.
Ключові слова: навчання діалогічного та монологічного японського мовлення; онлайн-курс; роль учителя; теоретичні та практичні засади формування комунікативної компетенції; фасилітатор; японська мова.
Література
Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов. Санкт-Петербург: Златоуст, 1999. С. 111–118.
Аракава М. В. Формирование методической компетенции в обучении чтению на японском языке у студентов старших курсов педагогических вузов: автореф. дисс. … канд. пед. наук: 13.00.02. Санкт-Петербург, 2007. 24 с.
Асадчих О. В. Методика навчання студентів мовних спеціальностей усного японського мовлення на початковому етапі: 13.00.02: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2007. 12 с.
Голубець В. В. Використання тестових завдань для навчання студентів мовленнєвих спеціальностей граматично правильного японського мовлення: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2003. 320 с.
Зимняя И. А. Педагогическая психология: Ученик для ВУЗов. Москва: Логос, 1999. 384 с.
Леонтьев А. А. Психология общения. Москва: Смысл; Академия, 2007. 368 с. Нечаева Л. Т. Научно-методические основы структуры и содержания учебников японского языка для русскоговорящих: автореф. дисс… д-ра пед. наук в виде научного доклада: 13.00.02. Москва, 2000. 80 с. URL: http://www.dissercat.com/content/nauchno-metodicheskie-osnovy-strukturyi-soderzhaniya-uchebnikov-yaponskogo-yazyka-dlya-russ#ixzz5MvuaqWxF-(дата-звернення 18.08.2018)
Раздорская Н. В. Особенности обучения японскому языку студентов-международников: на основе общественно-политических текстов: дис. …канд. пед.наук: 13.00.02. Москва, 2007. 202 с. URL: http://www.dissercat.com/content/osobennosti-obucheniya-yaponskomu-yazyku-studentovmezhdunarodnikov-na-osnove-obshchestvenno#ixzz5MvtIXZEa (дата звернення 18.08.2018)
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: В 2 т. Т. 1. Москва: Педагогика, 1989. 485 с.
Brown D. Difference between Facilitators & Teachers. 2019. URL: https://work.chron.com/differencebetween-facilitators-teachers-11510.html.
Jagtap P. Teacher’s role as facilitator in learning. Scholarly research journal for for humanity science and English language. 2016. Vol. 3/17. Р. 3903–3905.
Koehn P. H., Rosenau J. M. Transnational competence and the skill revolution. Transnational Competence. Empowering professional curricula for horizon rising challenges, XI-XIV. London: Routledge, 2015. P. 1–5.
Oxford R. The Role of Styles and Strategies in Second Language Learning. ERIC Digest. 1989. URL: https:// www.ericdigests.org/pre-9214/styles.htm.
Shoemaker J. From Teacher to Facilitator. 2018. URL: https://ramblingsofagiftedteacher.wordpress. com/2018/01/10/from-teacher-to-facilitator/
Повний текст: PDF (укр.)
Вікторія Сологуб
ORCID ID 0000-0001-7346-7929
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри музичного мистецтва відокремленого підрозділу «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв»,
вул. Декабристів, 17, 54000 Миколаїв, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.7884
ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Стаття присвячена впровадженню інклюзивної освіти у закладах вищої мистецької освіти України. Реалізація поставленої цілі передбачає увагу до питання впровадження музичної освіти для людей з особливими потребами, шляхів удосконалення освітнього процесу та його полегшення. Завданням дослідження виступає виділення специфіки роботи зі студентами в класі з фаху (на прикладі опанування мистецтва гри на класичній гітарі). Завдяки практиці роботи з учнями, що мають вади зору, автор статті виділяє інноваційний алгоритм розучування нотного тексту та подальшої роботи з творами. Пропонується активне залучення різноманітних програм, пов’язаних з набором нотного тексту, записом аудіо файлів, їх обробкою та видозміненням. Існуюче програмне забезпечення, як-от Finale, Sibelius та інші нотні редактори надають можливості зміни набраного музичного тексту, його уповільнення, сольфеджування. Хоча ця новація не здатна стати повним замінником нотного тексту, набраного шрифтом Брайля, проте вона стає гарною альтернативою.
Ключові слова: гітара; заклад вищої мистецької освіти; інклюзивна освіта; комп’ютерні програми; нотні редактори.
Література
Беземчук Л. В., Чирва А. О. Підготовка майбутнього вчителя музики до конструювання уроків в умовах інклюзії. Ідеї гуманної педагогіки та сучасна система інклюзивного навчання: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції, присвяченої 97-річчю від дня народження В. Сухомлинського, 29–30.09.2015. Кіровоград: Ексклюзив-систем, 2015. С. 39–42.
Булат Г. Концептуальная и законодательная база развития инклюзивного образования. Инклюзивное образование: методическое пособие для непрерывного обучения дидактических кадров, работающих в области инклюзивного образования детей. Кишинев: Б. и., 2016. Часть 1. C. 10–41.
Ляшенко О. Д. Інклюзивна мистецька освіта: інноваційна проблема ХХІ ст. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття: збірник матеріалів Міжнародної науковопрактичної конференції, 16–17.10.2014 р., м. Київ. Київ, 2014. С. 483–491.
Мельник Ю. В., Одинокова Н. А., Смирнов А. А. Инклюзивное образование в России и за рубежом: теория и практика: монография. Новосибирск: Сибпринт, 2013. 206 с.
Поліхроніді А. Специфіка професійної діяльності вчителя музики в умовах інклюзивної освіти. Молодь і ринок. 2016. № 8 (139). С. 111–114.
Ball N. J. M. The experiences of severely visually impaired students in higher music education. Pedagogical studies. Research Seminar. 12th May 2017. Helsinki, 2017. 56 p.
Burnard P., Dillon S. C., Rusinek G., Saether E. Inclusive pedagogies in music education: A comparative study of music teachers’ perspectives from four countries. International Journal of Music Education. 2008. № 26 (2). Р. 109–126.
Повний текст: PDF (укр.)
Михайло Альохін
ORCID iD 0000-0001-9800-0268
заступник директора з навчально-виховної роботи,
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 122 КМР ДО,
вул. Володимира Великого, 51 Д, 50027 Кривий Ріг, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.8592
АНТИБУЛІНГОВІ ПРАКТИКИ В ШКОЛІ: СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ
Стаття присвячена проблемі булінгу в учнівському середовищі сучасного закладу загальної середньої освіти. Автор наводить аналіз результатів власного соціологічного дослідження щодо масштабів, особливостей цькування, що виявлені у школах Кривого Рогу, та виокремлює основні проблеми, які виникають у запровадженні управлінських та освітніх практик, спрямованих на запобігання та протидію цього явища в освітньому просторі. У статті пропонуються найбільш ефективні підходи та методи, метою яких є розбудова освітнього середовища нульової дискримінації із паралельним зростанням толерантності та емпатії, що детермінуватимуть зниження масштабів булінгу у школі.
Ключові слова: антибулінгові технології; антидискримінаційна освіта; булінг; заклад загальної середньої освіти; емпатія; насильницька поведінка; соціальна робота у школі; толерантність.
Література
Деркач Л. М., Горач Л. В. Проблема булінгу та сором’язливості в сучасному українському освітньому просторі: крос-культурний аспект. Міжнародний науковий вісник. 2018. № 2 (18). С. 48–59. DOI: 10.24144/ 2218-5348.2018.2(18).48-59.
Коваль Г. В., Алєксєєнко Г. О. Сучасні підходи до визначення та класифікації булінгу в шкільних підліткових колективах. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Педагогіка. 2016. Т. 269. № 257. С. 7–11.
Кривцова С. В. Травля (буллинг) в ученической среде: как понимать, противостоять и не бояться. Известия АСОУ. Научный ежегодник. 2015. Т. 2. С. 52–59.
Чаркіна О. А. Причини актуалізації явищ насильства, булінгу та віктимблеймінгу в сучасному суспільстві. URL: http://kzimc.at.ua/publ/ zasidannja_miskogo_kruglogo_stolu_nasilstvo_ta_ buling_pobudova_bezpechnogo_osvitnogo_prostoru/20-1-0-4278 (дата звернення: 29.03.2019).
Франкл В. Человек в поисках смысла: монография. Москва: Прогресс, 1990. 366 с.
Miller G. et al. Academic Violence/Bullying: Application of Bandura’s Eight Moral Disengagement Strategies to Higher Education. Employee Responsibilities and Rights Journal. 2019. Vol. 31. № 1. С. 47–59.
Olweus D. Bullying at school: What we know and what we can do. New York: Wiley, 1993. 215 p.
Повний текст: PDF (укр.)
Ольга Карамишева
ORCID iD 0000-0001-5328-1203
магістрант Педагогічного інституту, Київський університет імені Бориса Грінченка,
бульв. І. Шамо, 18/2, Київ, 02000 Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.9399
ВПЛИВ СІМ’Ї НА ЕМОЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ СЕРЕДНЬОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
У статті розкрито вплив сімейного виховання на емоційний розвиток дітей середнього дошкільного віку, ставлення батьків до дітей. Зроблено аналіз останніх досліджень і публікацій у цій сфері. У статті стисло описані стилі сімейного виховання та їх характеристики, наведена класифікація фундаментальних емоцій дитини. Описано експериментальне дослідження стилів виховання, які застосовуються батьками в сім’ї та сприйняття батьками своєї дитини, а також зроблено дослідження емоційної сфери дошкільників середнього дошкільного віку за відповідними діагностичними методиками. Дослідження проводилось у закладі дошкільної освіти № 455 міста Києва, в якому приймали участь 20 дітей та їх батьки.
Ключові слова: емоційна сфера; емоційний розвиток; емоційні стани; сімейне виховання.
Література
Базовий компонент дошкільної освіти. 2012. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/ bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf (дата звернення: 24.02.2019).
Выготский Л. С. Собрание сочинений в 6 томах. Т. 4. Детская психология. Москва: Педагогика,1984. 432 с. Гонина О. О. Психология дошкольного возраста. Учебник и практикум для прикладного бакалавриата. Москва: Юрайт, 2015. 465 с.
Гоян І. М., Палій А. А. Психодіагностичний, психокорекційний і розвивально-виховний практикум у дитячому садку. Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2010. 588 с.
Гріньова О. М., Терещенко Л. А. Дитяча психодіагностика. Вінниця: Нілан-ЛТД, 2015. 227 с. Изард К. Е. Психология эмоций. Санкт-Петербург: Питер, 2003. 464 c.
Камінська О. В., Громик Н. В. Проблема дитячих страхів у дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Psychological Journal. 2018. № 4 (14). С. 86–104. DOI: https://doi.org/10.31108/2018vol1 4iss4pp86-104.
Павелків Р. В. Вікова психологія. Київ: Кондор, 2015. 469 c. Теплюк А. А. Особливості емоційного розвитку дітей дошкільного віку. URL: http://elibrary.kubg. edu.ua/id/eprint/1927/1/Teplyuk_PI_konf.pdf (дата звернення: 23.02.2019).
Трофаїла Н. Д. Емоційний розвиток дітей дошкільного віку. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/ uploads/files/36_3.pdf (дата звернення: 23.02.2019).
Фіцула М. М. Педагогіка. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. 232 с.
Повний текст: PDF (укр.)
Інна Власова
ORCID iD 0000-0003-3532-3136
кандидат економічних наук, доцент, докторант, Інститут вищої освіти НАПН України,
вул. Бастіонна, 9, 01014 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.100105
АВТОНОМІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: АНАЛІЗ МІЖНАРОДНИХ ДОКУМЕНТІВ
Стаття присвячена виявленню тенденцій розвитку вищої освіти на основі аналізу ключових аналітичних документів наступних міжнародних організацій у сфері вищої освіти: Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО)), Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР)), Світового банку, Європейської асоціації університетів. Встановлено наступні тенденції розвитку систем вищої освіти у країнах Європи: актуалізація ролі вищої освіти у забезпеченні конкурентоспроможності країн у світовому економічному співтоваристві; зростання конкуренції між університетами в ринкових умовах та контролю за ефективним використанням державних фінансових ресурсів; зростання вимог до якості вищої освіти; децентралізація управління закладами вищої освіти; розвиток інституційної автономії та академічної свободи; взаємозв’язок інституційної автономії, підзвітності та відповідальності за якість вищої освіти; зміна освітньої парадигми в частині визнання навчання та викладання як ключових інституційних пріоритетів.
Ключові слова: автономія університету; академічна свобода; аналітичні документи; децентралізація управління у сфері вищої освіти; конкуренція; підзвітність; тенденції розвитку вищої освіти; якість вищої освіти.
References
Estermann, T., & Nokkala, T. (2009). University autonomy in europe I: Exploratory study, European University Association. Retrived from https://eua.eu/downloads/publications/university%20autonomy%20in%20 europe%201%20-%20exploratory%20study%20.pdf (eng).
European Commission/EACEA/Eurydice (2018). The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrived from https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2fe152b6-5efe-11e8-ab9c01aa75ed71a1/language-en?WT.mc_id=Selectedpublications&WT.ria_c=677&WT.ria_f=706&WT. ria_ev=search (eng).
OECD (2003). Education Policy Analysis. Chapter 3: Changing Patterns of Governance in Higher Education. Retrived from http://www.oecd.org/education/school/educationpolicyanalysis-2003edition.htm (eng).
OECD (2008). Tertiary Education for the Knowledge Society. Vol. 1 : Special features: Governance, Funding, Quality. Retrived from http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/thematicrevie woftertiaryeducation.htm (eng).
World Bank (2018). World Bank Support to Higher Education in Latvia: Volume 1. System-Level Funding. Retrived from https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/29740 (eng).
UNESCO (1997). Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel. Retrived from http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=13144&URL_DO=DO_TOPIC&URL_ SECTION=201.html (eng).
UNESCO (1998). World Declaration on Higher Education for the Twenty-first Century: Vision and Action. Retrived from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345 (eng).
UNESCO (2016). Education for people and planet: creating sustainable futures for all: Global education monitoring report. Retrived from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245752 (eng).
UNESCO (2017). Global Education Monitoring Report 2017/18: Accountability in education: Meeting our commitments. Retrived from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259338 (eng).
Повний текст: PDF (укр.)
Тетяна Кристопчук
ORCID iD 0000-0002-0104-9901
доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри суспільних дисциплін, Національний університет водного господарства та природокористування,
вул. Соборна, 11, 33000 Рівне, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.106112
НАЦІОНАЛЬНІ СТАНДАРТИ ТА МОДЕЛІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
У статті проаналізовано стандарти професійної підготовки фахівців у країнах Європейського. Описано моделі та структуру професійної підготовки майбутніх учителів у Франції. Подано характеристику стандартів професійної підготовки вчителів у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії. Визначено вміння, якими повинен володіти вчитель, відповідно до Національного стандарту кваліфікованого вчителя. Досліджено етапи професіоналізації майбутнього фахівця (вчителя). Розглянуто основний зміст програми підготовки вчителів в Ірландії.
Ключові слова: моделі педагогічної освіти; національний стандарт; педагогічна діяльність; педагогічна освіта; професійна підготовка; професійний стандарт; структура професійної підготовки.
Література
Авшенюк Н. М. Стандартизація професійної підготовки вчителів у Англії й Уельсі (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): дис. … кандидата пед. наук: 13.00.04. Київ, 2005. 166 с.
Пуховська Л. П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі в кінці ХХ століття: дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Київ, 1998. 321 с. Романенко О. В. Реформування професійної підготовки майбутніх учителів середніх навчальних закладів Франції: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.04. Кривий Ріг, 2007. 216 с.
Соколова А. В. Професійна підготовка вчителя у системі педагогічної освіти Англії і Шотландії: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Одеса, 2009. 175 с.
Department for Education. Teachers’ Standards. Guidance for school leaders, school staff and governing bodies. URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/301107/ Teachers__Standards.pdf (дата звернення 13.02.2019).
Department for Education and Skills / Teacher Training Agency. Qualifying to Teach: Professional Standards for Qualified Teacher Status and Requirements for Initial Teacher Training. London: DFES, 2002. 20 p.
Kirk G. Moray house and Change in Higher education. Edinburgh: Scottish Academic Press, 1995. 47 p. Preparing Teachers for the 21st Century: Report of the Working Group on Primary Preservice Teacher Education. Dublin: Department of Education and Science, 2008. 143 р.
Services & Information for Education Staff. URL: http://www.education.ie/en/Education-Staff/ (дата звернення 03.02.2019).
Sysoieva S., Mospan N. Concept of competence in the international and national educational contexts. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. № 1–2. С. 7–15. DOI: 10.28925/1609- 8595.2018(1-2)715.
Повний текст: PDF (укр.)
Галина Горшкова
ORCID iD 0000-0002-2666-7925
аспірант, Запорізький національний університет,
вул. Жуковського, 66, 69600 Запоріжжя, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.113119
ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ АДАПТОВАНИХ ФІЗИЧНИХ ВПРАВ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
У статті проаналізовано дисципліни в освітніх програмах навчання в бакалавраті та магістратурі в закладах вищої освіти Росії, Казахстану, США, Великобританії, Австралії, Канади з метою дослідження зарубіжного досвіду професійної підготовки майбутніх логопедів в закладах вищої освіти зазначених країн щодо застосування адаптованих фізичних вправ. Проведений аналіз не виявив окремої навчальної дисципліни щодо застосування адаптованих фізичних вправ у підготовці майбутніх логопедів; проведений аналіз освітніх програм стане підґрунтям для формування змісту окремої навчальної дисципліни та формування змісту дисциплін, орієнтованих на застосування адаптованих фізичних вправ майбутніми логопедами в майбутній професійній діяльності, накопичення досвіду та можливості майбутнього пропонування цього досвіду для підвищення якості професійної підготовки майбутніх логопедів.
Ключові слова: адаптовані фізичні вправи; майбутні логопеди; професійна підготовка.
Література
Акименко В. М. Развивающие технологии в логопедии. Ростов-на-Дону: Феникс, 2011.
Гаврилова Н. С. Типи порушень артикуляційної моторики та особливості їх корекції. URL: http:// aqce.com.ua/vipusk-n8-2017/gavrilova-ns-tipi-porushen-artikuljacijnoi-motoriki-ta-osoblivosti-ihkorekcii.html (дата звернення: 01.02.2019).
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Иркутский государственный университет. URL: https:// isu.ru/ru/ index.html (дата звернення: 01.02.2019).
Қазақ ұлттық қыздар педагогикалық университеті. URL: http:// new. kazmkpu.kz/ index. php?option=com_ content&view= article&id= 2347& Itemid= 3071&lang=ru#сертификат (дата звернення: 01.02.2019).
Казинс Н. Анатомия болезни с точки зрения пациента. URL: https://www.litmir.me/br/?b=132405&p=1 (дата звернення: 01.02.2019).
Қостанай мемлекеттік педагогикалық университеті URL: https:// www. kspi.kz/ru/educationalprograms/undergraduate/5b010500 (дата звернення: 21.11. 2018).
Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. Т. 1. Київ: НУФВСУ «Олімпійська література, 2012. 198 с. Логопедія / М. К. Шеремет (ред). Київ: Видавничий Дім «Слово», 2014. 672 с.
Профессиональный стандарт педагога-дефектолога (проект). URL: http://mpgu.su/ob-mpgu/ struktura/faculties/institut-detstva/defektologicheskiy-fakultet/nauka/profstandart/ (дата звернення: 01.02.2019).
Словник української мови в 11 томах. 1970–1980. URL: sum.in.ua/ (дата звернення: 27.07.2018).
Сисоєва С. О. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу. Хмельницький: ХГПА, 2008. 324 с.
Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / Є. Р. Чернишова (ред.) 2014. URL: lib.iitta.gov.ua/8301/1/ словник_1%2C2.pdf (дата звернення: 01.02.2019).
Федеральный государственный стандарт высшего образования. Уровень образования бакалавриат. Уровень образования магистратура. 44.03.03. Специальное (дефектологическое) образование. http:// fgosvo. ru/ uploadfiles/fgosvob/440303.pdf (дата звернення: 29.01.2019).
Фрай В. Дыхательные компоненты веселого смеха. URL: https://books.google.com.ua/books?id=Fd 19CwAAQBAJ&pg=PT73&lpg=PT73&dq=«Дыхательные+компоненты+веселого+смеха»&sourc e=«Дыхательные% 20 компоненты %20веселого%20смеха»&f=false (дата звернення: 29.01.2019).
Энциклопедия профессионального образования. В 3-х т. / С. Я. Батышев (ред.). Москва, 1999. 1784 с.
Южный федеральный университет. URL: http://www.sfedu.ru/ www/ stat_ pages22. show?p=ABT/ main/M (дата звернення 19.11.2018).
School of Communication Sciences and Disorders. URL: https:// www. uwo.ca/ fhs/ csd/ programs/slp/ index.html (дата звернення: 11.12.2018).
Speech Pathology Australia. URL: https:// www.speechpathologyaustralia.org.au/ (дата звернення 09.01.2019). Speech and Language Therapy. URL: https://www.city.ac.uk/courses/ postgraduate/ speech-and-languagetherapy( дата звернення 13.01.2019).
The University of Kent. URL: https://www.educationindex.ru/university-search/ university-of-kent/ (дата звернення: 24.01.2019).
The Cleveland State University. URL: https://bellgroup.com.ua/ ru/ obrazovanieza-rubezhom//clevelandstate-university/ (дата звернення: 14.12.2018).
The University of Technology Sydney. URL: https://www.uts.edu.au/ future-students/ find-a-course/ master-speech-pathology (дата звернення 12.12.2018).
The University of Manchester. URL: https://www.bmh.manchester.ac.uk/study/speech-language-therapy/ (дата звернення 18.01.2019). The Western University. URL: https://www.uwo.ca/ (дата звернення 17.01.2019).
Повний текст: PDF (укр.)