- №1-2, 2018 року
- Бондар Володимир, Божок Олександра
- Олена Кулик
- Батечко Ніна
- Дурдас Алла
- Куземко Леся, Мойсак Олександр
- Каленик Олександр, Цареградська Тетяна
- Лисенко Олександра
- Ткаченко Таміла
- Ошуркевич Наталія
- Ушаков Артем
- Бовт Альона
- Блажевич Василь
- Папушина Валентина
- Стамбульська Тетяна
- Журавльова Лариса
- Пальчикова Олександра
- Гуляк Оксана
- Вавіліна Світлана
- Кульбашна Ярослава, Захарова Валерія
- Середа Ірина
- Михновецька Ірина
- Лещій Наталія
- Сташук Ольга
- Усі сторінки
ORCID iD 0000-0002-4007-1140
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, вул. Гетьманська, 20, 72312 Мелітополь, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ПРОБЛЕМИ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ МОВИ Й МИСЛЕННЯ
У МОВЛЕННЄВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ДИСГРАФІЄЮ
На науково-теоретичному рівні проаналізовано єдність мови й мислення в мовленнєвій діяльності дитини молодшого шкільного віку з дисграфією. Розкрито співвідношення мови й мислення в історико-педагогічній ретроспективі й акцентовано увагу на тому, що дослідження співвідношення мови й мислення мислителями різних епох і країн дало змогу виокремити низку провідних тенденцій у цьому питанні. Проаналізовано зміст основних понять щодо співвідношення мови й мислення молодших школярів. Акцентовано увагу на взаємозв’язку мови й мислення як важливих атрибутах інтелектуального розвитку молодшого школяра з дисграфією, що поєднують у собі соціальні й біологічні чинники.
Ключові слова: дисграфія; мислення; мова; мовленнєва діяльність молодшого школяра; мовлення; мовна система
Література
Андрусишина Л. Є. Особливості інтелектуального розвитку дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення: автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.08 «Спеціальна психологія». Київ, 2012. 20 с.
Ахутин А. В. Античные начала философии. Санкт-Петербург: Наука, 2007. 783 с.
Выготский Л. С. Психология развития человека. Москва: Смысл; Эксмо, 2005. 1136 с.
Выготский Л. С. Мышление и речь. Москва: Лабиринт, 1999. 352 с.
Глухов В. П., Ковшиков В. А. Психолингвистика. Теория речевой деятельности. Москва: Астрель; 2007. 589 с.
Гумбольдт В. фон. Избранные труды по языкознанию. Москва: Прогресс, 1984. 502 с.
Жинкин Н. И. Язык. Речь. Творчество. Москва: Лабиринт, 1998. 366 с.
Звегинцев В. А. Очерки по общему языкознанию. Москва: Либроком, 2009. 384 с.
Концепція Нової Української школи. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.02.2018).
Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. Москва: Смысл, 2003. 487 с.
Пономарьова К. І. Збагачення словникового запасу молодших школярів синонімами як засобом увиразнення мовлення: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2002. 20 с.
Пожиленко Е. А. Мир вокруг нас: Учим чувствовать, познавать и действовать: Пособие для логопедов, воспитателей, учителей начальных классов и родителей. В 2 ч. Санкт-Петербург: Филиал издательства «Просвещение», 2004. Ч. 1. 319 с.
Разум и экзистенция: анализ научных и ненаучных форм мышления. Санкт-Петербург: РХГИ, 1999. 402 с.
Руднева Е. Г. Философские подходы к языку. Litera.2015.№ 2.С. 71–90. URL: http://e-notabene.ru/fil/article_15795.html (дата звернення: 10.12.2017). doi: 10.7256/2409-8698.2015.2.15795.
Тищенко В. В. Формування інтелектуального компонента мовленнєвої діяльності у розумово відсталих дошкільників: дис... канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 1999. 225 с.
Уорф Б. Л. Отношение норм поведения и мышления к языку. Новое в лингвистике. Москва: Изд-во иностранной литературы, 1960. С. 157–201.
Цветков А. В. Символ. Обучение. Деятельность. Москва: МГОУ, 2011. 312 с.
Darnell R. Sapir Edward: Linguist, Anthropologist, Humanist. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1990. 480 р.
Повний текст: PDF (укр.)