ЛозоваОльга 
ORCID iD 0000-0002-3549-195X
доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри практичної психології, Київський університет імені Бориса Грінченка, бул. І. Шамо, буд 18/2, 02154 м. Київ, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2017.3.6065

ПСИХОСЕМАНТИКА ЛІДЕРСТВАУ БУДЕННІЙ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ

У статті розкрито психосемантичний зміст лідерства в буденній свідомості студентів. Отримано дані на підтвердження валідності факторів сила та активність для атрибуції лідерських ознак обєкта. Емпірично проаналізовано знаковість лідерства в семантичному полі поняття «Я» студентів. Застосовано метод вільного асоціативного експерименту з процедурою cемантико-семіотичного аналізу шляхом виявлення семантичних гнізд та метод семантичного диференціала. У семантиці поняття «Я» констатовано такі індикатори лідерства: сміливість, енергійність, мужність, вільність, благородність, міць, чесність, могутність, досвідченість, доброта, відкритість. Констатовано індикатори лідерства у структурі факторів семантизації «Я». Попри це, семантика лідерства у свідомості студентів не утворює окремого фактора. Зроблено висновок, що власне «Я» студентів реалізується в соціально-діяльнісному онтологічному пласті життя. При цьому воно відбивається переважно не в лідерських, а в гедоністичних компонентах свідомості молодої людини.

Ключові слова:  буденна свідомість;  лідерство;  психосемантика;  студенти;  «Я».

Література

Лозова О. М. Етнічний гештальт-контекст як спосіб світосприймання етносу Актуальні проблеми психології: Етнічна психологія. Історична психологія. Психолінгвістика / ред. С. Д. Максименка, М.-Л. Чепи. Київ : Інформаційно-аналітичне агентство. 2011. Т. 13. Ч. 4. С. 215–222.

Лозова О. М. Методологія психосемантичних досліджень етносу : монографія. Київ : Слово, 2011. 176 с.

Лозова О. М. Семантика етнічних автостереотипів українців. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2007. Вип. 16(40). С. 18–23.

Лозова О. М., Яремчук О. В, Духніч О. Є., Яблонська Т. М. Етнопсихологічний вимір України: семіозис, міфотворчість, ідентичність : монографія / наук. ред. О. М. Лозова. Київ : Інтерсервіс, 2014. 194 с.

Петренко В. Ф., Гладких Н. Ю., Митина О. В. Психосемантический анализ восприятия политических лидеров (на материале выборки студентов из Южной Кореи). Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2016. № 2. С. 64–87.

Тепляков М. М. Сприйняття політичних лідерів в семантичному просторі студентів-психологів (передвиборчі технології). Наука і освіта. 2002. № 1. С. 51–58.

Шмелёв А. Г. Многослойность субъективной семантики и трудности её «расслоения». Психология субъективной семантики в фундаментальных и прикладных исследованиях / ред. Д. А. Леонтьев. Москва : Смысл, 2000. 147 с.

Alimbekova A., Asylbekova M. & Karimova R. Development of Leadership Potential in Students within an Education Space of a Pedagogical University. International Journal of Environmental and Science Education. 2016. Vol. 11. Issue 11. P. 4610-4616.

Fodor J. A. Psychosemantics: the Problem of Meaning in the Philosophy of Mind. Cambridge, United Kingdom : MIT Press, 1989. 171 p. doi: 10,2307 / 2215623

Gabriel S. L Political leadership: New perspectives and approaches. Chicago : University of Chicago Press, 2012.

Osgood C. The nature and measurement of meaning. Psychological Bulletin. 1952. V. 49. P. 197–237. doi: 10.1037/h0055737

Polston-Murdoch L. An Investigation of Path-Goal Theory, Relationship of Leadership Style Supervisor-Related Commitment, and Gender. Emerging Leadership Journeys. 2013. Vol. 6. Iss. 1. P. 13-44.

Sobkin V. S., Mnatsakanyan М. А. Perception of Political Leaders in Modern School Students (A Psychosemantic Research). Social Psychology and Society. 2015. Vol. 6. № 4. Р. 41–59. doi: 10.17759/sps.2015060404

Urbánek T. Psychosémantické metody: mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Blansko : Albert, 2002. S. 74–83.

 

  Повний текст: PDF (укр.)