2015, №1-2

Сисоєва С. О., Галицька М. М. Культурологічний підхід в організації освітнього процесу

Сисоєва С. О., завідувач науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України.
Галицька М. М.,старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук

Анотація

У статті розкрито зміст та значення культурології освіти як складової освітології та навчальної дисципліни, що входить до складу міждисциплінарної магістерської програми «Освітологія». Осмислення проблем освіти у широкому соціально-культурному контексті є одним із найважливіших завдань сьогодення. Розв’язання цього  завдання вимагає звернення до фундаментальних витоків освіти, розгляду освіти як частини культури, культуротворчого процесу людства. Саме таке бачення освіти лежить в основі наукового напряму інтегрованого пізнання освіти – освітології та її складової – культурології освіти.  
 
У статті проаналізовано взаємозв’язок понять «культура» та «освіта», принципи та підходи, що лежать в основі культурології освіти.
 
Вказано, що метою навчальної дисципліни «Культурологія освіти» є формування знань про культурно-історичні, соціокультурні, культурно-психологічні умови розвитку освіти; створення умов для осмислення сучасної освіти як соціокультурної технології; дослідження функцій освіти з відтворення історичної культури суспільства, культурної традиції та підготовки магістрантів до участі в реалізації програм подальшого соціокультурного розвитку, до інноваційної діяльності
 
Зроблено висновок, що в останні роки культурологічні проблеми розвитку освіти в Україні набувають все більшого поширення і знаходять своє відображення у педагогічній науці та практиці. Культурологія освіти, як складова освітології,  сприяє створенню такого освітнього простору, де найбільш повно взаємодіють різні культури, формується толерантність і повага до Іншого та культури Іншого, відбувається усвідомлення, що глобальна культура складається з різних культур, множинність яких і створює її унікальне забарвлення й забезпечує здатність до саморозвитку як її цілісності,так і кожної її складової.
 
Ключові слова:  культурологія освіти;  культурологічний підхід в освіті;  міждисциплінарна навчальна програма «Культурологія освіти»;  освітологія.


Література
  1. Абрамович С. Д.Культурологія: Навчальний посібник / С. Д. Абрамович. –К.: Кондор, 2005. – 352 с.
  2. Багацький В. В., Кормич Л. І. Культурологія: Історія і теорія світової культури XX століття: Навч. посібник / В. В. Багацький,  Л. І. Кормич. – К.: Кондор, 2004. – 304 с.
  3. Гуревич П. Культурология: Учебник. / П. Гуревич. – М.: Гардарики, 2005. ‒ 280 с.
  4. Кремень В. Г. Духовність і культура суспільства визначаються розвитком освіти / В. Г. Кремень // Освіта у полікультурних суспільствах / за редакцією Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Єжи Нікіторовича, Світлани Сисоєвої. – Вища педагогічна школа СПВ. Університет в Б’ялостоці. – Варшава, 2012. – 392 с. – С.45-55.
  5. Крылова  Н. Б. Культурология образования / Н. Б. Крылова. – М.: Народное образование, 2000. – 272 с.
  6. Культурологія освіти: роб. навч. прогр. для спеціальності 8.18010020«Управління навчальним закладом» (галузь знань: 1801  «Специфічні категорії», освітньо-кваліфікаційний рівень «магістр», за вимогами кредитно-модульної системи) / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка; [розробн. Сисоєва С. О., Галицька М. М.]. – К.: Видавництво ВП «Едельвейс», 2014. – 64 с.
  7. Огнев’юк В. О. Філософія освіти та її місце в структурі наукових досліджень феномену освіти / В. О. Огнев’юк // Науково – методичний журнал «Шлях освіти». – 2009. – №4(54). – С.2-6.
  8. Огневюк В. А., Сысоева С. А. К проблеме развития научного направления интегрированного исследования сферы образования / В. А. Огнев’юк, С. А. Сисоєва // Ежемесячный научный журнал Министерства образования и науки Российской Федерации «Alma Mater» (Вестник высшей школы). – Философия и социология образования. – 2014. – №3 – С. 22-30.
  9. Сисоєва С. О. Культурологічні концепти освітології в контексті розвитку полікультурного суспільства / С. О. Сисоєва // Освіта у полікультурних суспільствах / за редакцією Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Єжи Нікіторовича, Світлани Сисоєвої. – Вища педагогічна школа СПВ. Університет в Б’ялостоці. – Варшава, 2012. – 392 с. – С.131-157.
  10. Сисоєва С. О. Сфера освіти як об’єкт дослідження / С. О. Сисоєва // польсько-український/ українсько-польський щорічник «Освітологія». – К.: ВП «Едельвейс». – 2012. – Випуск І. – 120 с. – С. 22-29.
  11. Halytska М. M. Research education іn the context of cultural аpproach /
    М. М. Галицька // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2014 – Випуск 1-2. – С.19-22.