- №4, 2018 року
- Регейло Ірина
- Даниско Оксана
- Соколова Ірина
- Ракітянська Людмила
- Ошуркевич Наталія
- Захарова Валерія, Кульбашна Ярослава
- Галицька Майя, Рекун Наталія
- Ревенко Вікторія
- Синекоп Оксана
- Різник В'ячеслав, Гора Наталія
- Строілова Дар’я
- Корнят Віра
- Бордюг Юлія
- Лозинська Світлана, Сасик Оксана
- Савчин Олександр
- All Pages
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4
ЗМІСТ
Ірина Регейло
ORCID iD 0000-0003-0512-2456
доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, начальник науково-організаційного відділу, Президія НAПН України, вул. Січових Стрільців, 52 а, 04053 Київ, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.717
ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ЦІННОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСТОРУ ВИЩОЇ ОСВІТИ (2010 – 2018 рр.): ПРІОРИТЕТНІ ОРІЄНТИРИ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
На основі аналізу нормативних документів з’ясовано ціннісні принципи Болонського процесу і Європейського простору вищої освіти та інструменти, якими вони реалізуються в освітньому процесі. Встановлено перелік фундаментальних цінностей, які введено впродовж двадцятиріччя реформування вищої освіти в умовах ЄПВО з урахуванням національних законодавчих рамок. Висвітлено необхідність розроблення стратегії розвитку закладу вищої освіти, зокрема, визначення його місії, візії, мети тощо, де цінності є основним підґрунтям й орієнтиром не лише для закладу та суспільства загалом, але і викладацького персоналу. Доведено, що, науково-педагогічний працівник закладу вищої освіти зобов’язаний ідентифікувати себе з його цінностями, виступати їх носієм у такому середовищі і суспільстві та бути активним їх «ретранслятором».
Ключові слова: Болонський процес; викладацький персонал; Європейський простір вищої освіти; Європейський дослідницький простір; комюніке; науково-педагогічні працівники, фундаментальні цінності; ціннісні принципи.
Література
Болонський процес у період до 2020 року – Європейський простір вищої освіти у новому десятилітті. Комюніке конференції європейських міністрів вищої освіти, Льовен та Лювен-ля-Ньов, 28–29 квітня 2009 року. URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Louvain_Communique(2009).pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Будапештсько-Віденська декларація про створення Європейського простору вищої освіти. URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Budapest-Vienna_Declaration (2010).pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Спільна декларація міністрів освіти Європи «Європейський простір у сфері вищої освіти». Болонья, 19 червня 1999 року. URL: http://zakon.rada. gov.ua/laws/show/994_525 (дата звернення: 25.09.2018).
Заява з зустрічі в Єревані. URL: http://lpehea.in.ua/sites/default/files/ documents/2016/05/24/yerevanske_komyunike_2015.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Калашнікова С. Болонський процес: основні дати, документи, напрями розвитку та виклики. Правові засади реалізації Болонського процесу в Україні: монографія / за заг. ред. В. Лугового, С. Калашнікової. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. С. 6–24.
Луговий В. І., Слюсаренко О. М., Таланова Ж. В. Ціннісно-орієнтаційні компетентності як невід’ємна складова кваліфікацій. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2018. № 1 (98). С. 5–19.
Паризьке комюніке, Париж, 25 травня 2018 р. URL: http://erasmusplus.org.ua/search/158-materialy-here-team/1904-dokumenty-yevropeiskoho-prostoru-vyshchoi-osvity-yepvo.html (дата звернення: 25.09.2018).
Регейло І. Ю. Ціннісні орієнтири Болонського процесу (1988–2009 рр.): нормативно-правовий аспект. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. № 3–4. С. 43–51.
Adair W., Hideg I., Spence J. The Culturally Intelligent Team: The Impact of Team Cultural Intelligence and Cultural Heterogeneity on Team Shared Values. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2013. № 44 (6). P. 941–962. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022113492894.
Bergen Communiqué. The European Higher Education Area – Achieving the Goals. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Bergen, 19–20 May 2005. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2005_Bergen/52/0/2005_Bergen_Communique_english_580520.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Berlin Communiqué. Communiqué of the Conference of Ministers responsible for Higher Education in Berlin on 19 September 2003. Realising the European Higher Education Area. URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2013/03/BerlinCommunique1.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Bucharest Communiqué. Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area. Final Version. URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2013/03/Bucharest-Communique-20121.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area. March 12, 2010. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2010_Budapest_Vienna/64/0/Budapest-Vienna_Declaration_598640.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Fundamental Values of the Bologna Process. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/20170524-25-Gozo/73/4/BFUG_MT_NO_54_6_FundamentalValues_762734.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Fundamental Values of the EHEA. URL: http://www.ehea.info/ media.ehea.info/file/20171109-10-Tartu/79/1/BFUG_EE_RU_56_11FV_ BackgroundPaperTartu_839791.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Gaebel M., Zhang Th. Trends 2018. Learning and teaching in the European Higher Education Area. URL: https://eua.eu/downloads/publications/trends-2018-learning-and-teaching-in-the-european-higher-education-area.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Leuven and Louvain-la-Neuve Communiqué. The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28–29 April 2009. URL: https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/Bologna_2009_Leuven-Communique.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
London Communiqué. Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world. 18 May 2007. URL: https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/Bologna_2007_London-Communique.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Lovat T. The New Values Education: A Pedagogical Imperative for Student Wellbeing. International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing / Eds. T. Lovat, R. Toomey, N. Clement. Dordrecht: Springer, 2010. P. 3–18. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-8675-4_1.
Noorda S. Regular assessment of academic values is crucial to EHEA. URL: http://www.magna-charta.org/resources/files/noorda-speech-paris-2018/at_download/file/NoordaEHEA_2018_May_25.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Pagliaro S., Ellemers N., Barreto M. Sharing moral values: anticipated ingroup respect as a determinant of adherence to morality-based (but not competence-based) group norms. Personality and Social Psychology Bulletin. 2011. № 37 (8). P. 1117–1129. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167211406906.
Paris Communiqué. Paris, May 25th 2018. URL: http://www.ehea2018.paris/ Data/ElFinder/s2/Communique/EHEAParis2018-Communique-final.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Prague Communiqué. Towards the European Higher Education Area. Communiqué of the meeting of European Ministers in charge of Higher Education in Prague on May 19th 2001. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2001_Prague/ 44/2/2001_Prague_Communique_English_553442.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Sorbonne Joint Declaration. Joint declaration on harmonisation of the architecture of the European higher education system. URL: http://www.mab.hu/web/doc/kulfold/ Sorbonne_declaration.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Strengthening European Identity through Education and Culture. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. The European Commission’s contribution to the Leaders’ meeting in Gothenburg, 17 November 2017. Strasbourg, 14.11.2017. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/ ?uri=CELEX:52017DC0673&from=EN (дата звернення: 25.09.2018).
The Bologna Process looks towards its third decade: Enhancing achievements and responding to a changing context. May 2018. URL: https://eua.eu/downloads/ publications/the-bologna-process-looks-towards-its-third-decade.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
The Magna Charta of the European Universities. URL: http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/ (дата звернення: 25.09.2018).
Treadwell P., Ackroyd P., O’Reilly A. Value Based Leadership and Management – Creation, Permeation and Visibility: A Critical Analysis of Value Development in a Leading New UK University. 2006. URL: https://www.oecd.org/site/imhe2006bis/37245010.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Veugelers W. Different Ways of Teaching Values. Educational Review. 2000. № 52 (1). P. 37–46. DOI: https://doi.org/10.1080/00131910097397.
Veugelers W., Vedder P. Values in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice. 2003. № 9 (4). P. 377–389. DOI: https://doi.org/10.1080/1354060032000097262.
Watt H., Richardson P. Motivational Factors Influencing Teaching as a Career Choice: Development and Validation of the FIT-Choice Scale. The Journal of Experimental Education. 2007. № 75 (3). P. 167–202. DOI: https://doi.org/10.3200/JEXE.75.3.167-202.
Yerevan Communiqué. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2015_ Yerevan/70/7/YerevanCommuniqueFinal_613707.pdf (дата звернення: 25.09.2018).
Повний текст: PDF (укр.)
Оксана Даниско
ORCID ID 0000-0003-4040-562X
кандидат педагогічних наук, викладач кафедри теорії й методики фізичного виховання, адаптивної та масової фізичної культури, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, вул. Остроградського, 2, 36011 Полтава, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.1824
РОЛЬ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ В ТРАНСФОРМАЦІЇ СУЧАСНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ
У статті визначено провідну роль змішаного навчання у трансформації сучасної вищої освіти у контексті становлення інноваційної парадигми. Змішане навчання розглядається як інтеграція особистісного (традиційного) та технологічного (електронного) навчання, що забезпечує диференціацію й підтримку академічних і соціальних потреб студентів через зміну темпу, часу, шляху або місця навчання. Наголошується, що на етапі становлення студентоцентричної освітньої парадигми змішане навчання має потужний потенціал синергетичного поєднання педагогіки, інновацій та технологій, що вже сьогодні демонструє можливості та ефективність забезпечення освітніх стандартів на основі компетентнісного підходу.
Ключові слова: заклади вищої освіти; змішане навчання; інновації; реформування; технології.
Література
Совсун І. Як зробити хорошу школу? Висновки дослідження PISA. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2016/12/20/221754/ (дата звернення: 20.08.2018).
Barber M., Donnelly K., Rizvi S. Oceans of innovation: The Atlantic, the Pacific, global leadership and the future of education. London: Nesta, 2012. Р. 51.
Barber M., Mourshed M. How the World’s Best Performing School Systems Come Out on Top. Chicago: McKinsey & Company, 2007. 49 р.
Bryson J., Jenkins A. Understanding And Supporting Blended Learning Teaching Practices. Education Elements. URL: http://www.edelements.com (дата звернення: 29.10.2018).
Dziuban C. D., Hartman J. L., Moskal P. D. Blended learning. EDUCAUSE Center for Applied Research Bulletin, 2004. № 7. Р. 1–12.
Fullan M., Donnelly K. Alive in the Swamp Assessing Digital Innovations in Education. London: Nesta, 2013. 40 р.
Hattie J. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Taylor & Francis Ltd, 2009. 382 р.
Hattie J. Visible Learning for Teachers Maximizing impact on learning. Melbourne: University of Melbourne, 2012. 286 р.
Schwartzman R., Tuttle H.V. What can online course components teach about improving instruction and learning? Journal ofInstructional Psychology. 2002. № 29 (3).Р. 179–188.
Young J. R. (2002). «Hybrid» teaching seeks to end the divide between traditional and online instruction. Chronicle of Higher Education. 2002. № 48 (28). Р. 33–34.
Повний текст: PDF (укр.)
Ірина Соколова
ORCID iD 0000-0003-4425-1859
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри організації вищої освіти, управління охороною здоров’я та гігієни, Донецький національний медичний університет, бул. Шевченка, 80, 87500 Маріуполь,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.2534
МЕТА–ПРОФІЛЬ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПІДГОТОВКИ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: РЕЗУЛЬТАТИ ФОКУС-ДОСЛІДЖЕННЯ
У статті описано процедуру розробки мета-профілю програми підготовки менеджерів освіти на магістерському рівні з використанням методики фокус-дослідження. З’ясовано основний контекст освітньої програми, яку автор розглядає в якості інтерфейсу між ринком праці і ринком освітніх послуг. Уточнено зміст базових понять; розроблено мета-профіль компетентнісно-орієнтованої і студентоцентрованої освітньої програми, в якій репрезентовано компетентності керівника закладу освіти. Автором представлено модель двох доменів, які унаочнюють загальні і професійні компетентності менеджера освіти, враховують думку здобувачів вищої освіти і потенційних споживачів, гармонізуючи з моделями компетентностей Tuning для галузей знань «Освіта\Науки про освіту», «Менеджмент».
Ключові слова: вища освіта; загальні, фахові, предметні компетентності; магістр з менеджменту; менеджер освіти; мета-профіль програми; освітня програма; фокус-дослідження.
Література
Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В. Безпекові виміри освітньої політики: світовий досвід та українські реалії: аналітична доповідь. Київ: НІСД, 2017. 44 с.
Захарченко В. М, Калашнікова С. А., Луговий В. І., Ставицька А. В., Рашкевич Ю. М., Таланова Ж. В. / За ред. В. Г. Кременя. Національний освітній глосарій: вища освіта. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.
Карлофф Б. Деловая стратегия. Москва: Экономика, 1991. 238 c.
Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України. URL: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016. (дата звернення: 28.06.18).
МОН України. Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. Заклади вищої освіти. URL: https://www.inforesurs.gov.ua/reestr/?ut=1 (дата звернення: 30.05.2018).
МОН України. Загальна середня освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/zagalna-serednya-osvita (дата звернення: 15.06.2018).
МОН України. Проекти стандартів вищої освіти. Другий магістерський рівень. Спеціальність 073 Менеджмент. 2017. 17 с. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti. (дата звернення: 30.05.2018).
Про затвердження Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248149695 (дата звернення: 30.05. 2018).
Про затвердження Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 291 від 28.03.2018. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0454-18 (дата звернення: 20.05.2018).
Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності: Постанова Кабінету міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187; зі змінами від 10.05. 2018 р. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248779880 (дата звернення: 28.06.2018).
Beneitone P., González Ju., Wagenaar R. (Eds). Meta-profiles and profiles: a new approach to qualifications in Latin America. Bilbao: University of Deusto, 2014. 188 p.
Cunningham J., Key E., Capron R. An evaluation of competency-based education programs: A study of the development process of competency- based programs. The Journal of Competency-Based Education. 2016. № 1. P. 130–139. DOI: 10.1002/cbe2.1025.
GonzalezJ.,Yarosh M.Building degree profiles.The Tuning Approach. Tuning Journal for Higher Education. 2013. № 1. P. 127–163. DOI: http://dx.doi.org/10.18543/tjhe-1(1)-2013pp37-69.
International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal: UNESCO, Institute for Statistics, 2012. 88 p.
Johnstone S. M. &, Soares L. Principles for Developing Competency-Based Education Programs. Change: The Magazine of Higher Learning. 2014. № 46 (2). P. 12–19. DOI: 10.1080/00091383.2014.896705.
LeClair J., Berenson R.Designing a Competency Based Education (CBE) Program: Context, Challenges, and Pivots. The EvoLLLution. 2015. URL: https://evolllution.com/revenue-streams/market_opportunities/designing-a-competency-based-education-cbe-program-context-challenges-and-pivots (дата звернення: 03.06. 2018).
Lokhoff J., Wagenaar R. A. Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Including Programme Competences and Programme Learning Outcomes. Bilbao, Groningen, The Hague: Nuffic / TUNING Association, 2010. 96 p.
Tuning Educational Structures in Europe. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Education. 2009. 109 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/subject-areas/education.html (дата звернення: 04.06. 2018).
Tuning Educational Structures in Europe: Universities’ Contribution to the Bologna Process. An introduction. Bilbao: Universidad de Deusto, 2008. 164 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/ (дата звернення: 04.06. 2018).
Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Bilbao, Groningen and The Hague, 2010. 97 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/publications.html (дата звернення: 04.06. 2018).
Tuning Russia. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Management. Bilbao: University of Deusto, 2013. 61 p. URL: http://tuningacademy.org/reference-points/?lang=en (дата звернення: 03.06. 2018).
Повний текст: PDF (укр.)
Людмила Ракітянська
ORCID iD 0000 0003 3586 2754
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування, Криворізький державний педагогічний університет, пр. Гагаріна, 54, 50086 Кривий Ріг, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.3542
СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПОНЯТТЯ «ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ»
У статті розкривається сутність поняття «емоційний інтелект», яким визначено новий психологічний феномен, що досліджується в контексті загальної проблеми психології особистості. Зазначені актуальність та багатоаспектність проблеми емоційного інтелекту. Коротко викладена історія становлення та розвитку поняття «емоційний інтелект», пов’язана з іменами американських учених, яким належать перші дослідження цього феномену, його теоретичне осмислення та трактування. Аналізуються розроблені американськими вченими моделі емоційного інтелекту, які різняться між собою як за змістом та структурою, так і за методиками вимірювання емоційного інтелекту. Розглядаються погляди видатних вітчизняних вчених-психологів на взаємозв’язок інтелекту та емоцій як психічний феномен.
Ключові слова: емоції; емоційний інтелект; здібність; інтелект; модель; особистість.
Література
Алексеев П. В. Философы России ХIХ–ХХ столетий: Биографии, идеи, труды. Москва: Академический проект, 2002. 1152 с.
Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии. Новополоцк: ПГУ, 2011. 388 с.
Бердяев Н. А. Опыт парадоксальной этики. Москва: ООО Изд-во АТС; Харьков: Фолио, 2003. 701 с.
Выготский Л. С. Собрание сочинений. Т. 2. Москва: Педагогика,1982.
Зязюн І. А. Духовна еліта у суспільстві: інтелігентність і громадськість. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти / за ред. Л. Тавжнянського та О. Романовського. Харків: НТУ «ХПІ», 2003. Вип. 1 (5). С. 32–41.
Карпов А. В., Петровская А. С. Психология эмоционального интеллекта: теория, диагностика, практика: монография. Ярославль: ЯрГу, 2008. 344 с.
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка, 2008. 424 с.
Лафренье П. Эмоциональное развитие детей и подростков. Санкт-Петербург: Прайм-Еврознак, 2004. 256 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. Москва: Политиздат, 1975. 304 с.
Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 95–109.
Олексюк О. М. Педагогічний наратив у професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія:Педагогічні науки. Кропивницький, 2018. С. 12–15.
Оськин В. На пороге эмоциональной революции. Управление персоналом. 2004. № 6. С. 49–53.
Петрушин В. И. О развитии эмоционального интеллекта в процессе музыкальных занятий. Музыкальное искусство и образование. 2016. № 2. С. 68– 82.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер. 2008. 713 с.
Bar-On R. Emotional Intelligence Inventory (EQ-I): Technical Manual. Toronto: Multi-Health System, 1997.
Bar-On R., Parker J. Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossev-Bass, 2000. P. 363– 388.
Goleman D. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books, 1995.
Gardner H. Frames of mind. New York: Basic Books, 1983.
Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books, 1993.
Mayer J. D., Salovey P. The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence. 1993. № 17 (4). P. 433–442.
Mayer J. D., Salovey Р., Caruso D. Emotional Intelligence. Test.Needham, MA: Virtual Knowledge, 1997.
Mayer J. D., Salovey Р., Caruso D. Models of emotional intelligence. Handbook of Human Intelligence / R. J. Sternberg (Ed.). Cambrige, UK: Cambrige University Press, 2000. P. 396–420.
Mayer J. D. A field guide to emotional intelligence.Philadelphia, P.A.: Psychology Press, 2001.P.3–24.
Mayer J. D. Salovey Р., Caruso D. Mayer – Salovey – Caruso. Emotional Intelligence. Test (MSCEIT). Toronto: Multi-Health Systems, 2002.
Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality. 1990. № 9. P. 185–211.
Повний текст: PDF (укр.)
Наталія Ошуркевич
ORCID iD 0000-0001-5645-1925
молодший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології, Київський університет імені Бориса Грінченка, вул. Тимошенка, 13-б, 04212 Київ, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.43-49
ГЕНЕЗА ТА СУТНІСНИЙ ЗМІСТ ПОНЯТТЯ «ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ»
У статті розкрито сутність поняття «професійне самовизначення особистості» та суміжних понять; проаналізовано ґенезу поняття «професійне самовизначення особистості»; розглянуто підходи до визначення сутності професійного самовизначення особистості; акцентовано увагу на професійному самовизначенні особистості як багатокомпонентному явищі, що перебуває у взаємозв’язку з професійним розвитком та становленням особистості.
Проаналізовано вітчизняні та зарубіжні наукові джерела; з’ясовано, що в працях провідних дослідників простежується підвищений інтерес до проблеми професійного самовизначення та виокремлено провідні теорії професійного самовизначення особистості.
Ключові слова: особистість; професійне самовизначення; професійне самовизначення особистості; професія; самовизначення.
Література
Арцишевська О. Сутнісний аналіз самовизначення людини. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філософські науки. 2013. № 11. С. 9–12.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. 1728 с.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Закатнов Д. О. Технології підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення: монографія. Київ: Педагогічна думка. 2012. 160 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессий. Москва: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2003. 336 с.
Лозовецька В. Т. Професійна орієнтація молоді в умовах сучасного ринку праці. Київ: ІПТО НАПН України, 2012. 157 с.
Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. Київ: Видавництво ТОВ «КММ», 2006. 240 с.
Климов Е. И. Введение в психологию труда. Москва: ЮНИТИ, 1998. 182 с.
Костюк Г. С. Избранные психологические труды. Москва: Педагогика, 1988. 304 с.
Маслоу А. Г. Дальние пределы человеческой психики. Санкт-Петербург: Евразия, 1997. 430 с.
Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение. Москва: Институт практической психологии, 1996. 256 с.
Повний текст: PDF (укр.)
Валерія Захарова
ORCID ID 0000-0002-8863-2373
викладач кафедри іноземних мов, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, бул. Т. Шевченка, 13, 01601 Київ, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ярослава Кульбашна
ORCID iD 0000-0002-2571- 091X
доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, професор, професор кафедри хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, бул. Т. Шевченка, 13, 01601 Київ, Україна.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.5056
МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ СТОМАТОЛОГІЇ
У статті представлено обґрунтування авторської моделі формування іншомовної компетентності майбутніх фахівців із стоматології. Аналіз наукових джерел та власного педагогічного досвіду дав змогу виокремити основні компоненти моделі, зокрема: цільовий (формулює мету та завдання формування іншомовної компетентності майбутнього фахівця із стоматології), організаційно-змістовий (охоплює принципи, специфіку, педагогічні умови, чинники та сфери цього процесу), діяльнісний (представлений різними технологіями, формами та методами і прийомами формування іншомовної компетентності), оцінно-рефлексивний (проводить моніторинг процесу навчання, під час якого відповідно до запроваджених критеріїв визначається рівень сформованості іншомовної компетентності майбутніх фахівців у галузі стоматології) та результативний (передбачає результат: сформована іншомовна компетентність лікаря-стоматолога).
Ключові слова: інтенсивне навчання; іншомовна компетентність; комунікативність; модель; мотивація; професійна спрямованість; самостійна робота.
Література
Варданян А. О. Формування професійно-мовленнєвої компетентності майбутніх лікарів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2017. 285 с.
Гуменна І. Р. Підготовка майбутніх лікарів до професійної комунікації на засадах міждисциплінарної інтеграції: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Рівне: НУВГП, 2016. 270 с.
Можаровська О. Е. Формування готовності до професійно орієнтовного спілкування майбутніх фахівців у коледжах технічного профілю: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця, 2016. 272 с.
Петрова А. Модель формування іншомовної компетентності майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності в процесі фахової підготовки. Рідна школа. 2011. № 8–9. С. 48–52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_8-9_12 (дата звернення15.09.2018).
Секрет І. В. Модель формування іншомовної професійної компетентності в умовах дистанційної освіти. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2010. № 17 (204). C. 199–208.
Тинкалюк О. Модель формування готовності майбутніх економістів до професійного іншомовного спілкування. Вісник Львівського університету. Серія: Педагогічна. 2013. Вип. 29. С. 27–39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VLNU_Ped_2013_29_5 (дата звернення10.09.2018).
Федоренко О. М. До питання про модель професійно-спрямованої іншомовної підготовки студентів юридичних спеціальностей. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013.Вип. 111. С. 363–367.
Хоменко О. В. Іншомовна підготовка студентів економічних спеціальностей в контексті глобалізації: монографія. Київ: КНУТД, 2014. 364 с.
Штофф В. А. Моделирование и познание. Минск: Наука и техника, 1974. 210 с.
Kulbashna Ya. A., Zakharova V. O. The role of game technology in advancing of future dentists’ professional vocabulary competence formation process. Медична освіта. 2018. № 1 (77). С. 62–67. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2018.1.8826.
Повний текст: PDF (укр.)
Майя Галицька
ORCID iD 0000-0003-4785-5623
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри туризму, Національний університет фізичного виховання і спорту України, вул. Фізкультури, 1, 03150 Київ, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Наталія Рекун
ORCID iD 0000-0003-2863-7241
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри туризму, Національний університет фізичного виховання і спорту України, вул. Фізкультури, 1, 03150 Київ, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.5763
ПОЛІВАРІАНТНІСТЬ РОЛЕЙ ВИКЛАДАЧА ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЦІЛЕЙ
У статті висвітлюються результати аналізу варіативних психолого-педагогічних ролей викладача іноземної мови, які актуалізуються у процесі іншомовної професійно-орієнтованої підготовки фахівців. Завдяки трансформації психологічних теорій взаємодії суб’єктів діяльності конкретизовано рівні педагогічної взаємодії, які зумовлюють послідовність зміни позицій викладача іноземної мови та визначають спектр його ролей. Уточнено поняття педагогічної фасилітації як інноваційного підходу до іншомовного навчання фахівців, окреслено ролі викладача в контексті фасилітації як педагогічного менеджменту. Обґрунтовано значення ролі викладача-фасилітатора в процесі навчання іноземної мови для професійних цілей.
Ключові слова: викладач-фасилітатор; іноземна мова для професійних цілей; педагогічна взаємодія; педагогічна фасилітація; психолого-педагогічні ролі.
Література
Кожушко С. П. Підготовка майбутніх фахівців з комерційної діяльності до професійної взаємодії. Педагогічний процес: теорія і практика. 2014. Вип. 1. С. 50–56.
Колесник Л. В. Фасилітація як різновид педагогічної взаємодії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. Вип. 15: збірник наукових праць. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. С. 82–85. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/ handle/123456789/ 2068 (дата звернення: 20.09.2018).
Коротаева Е. В. Основы педагогики взаимодействий: теория и практика: монография. Екатеринбург: УрГПУ, 2013. 203 с.
Степаненко С., Степаненко Н. Семантичні бар’єри у структурі педагогічної комунікації. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2017. Вип. 1–2. С. 26–33. DOI: 10.28925/1609-8595.2017(1-2)2633.
Татаренкова И. А., Кибец В. Н. Преподаватель как фасилитатор инновационного образовательного процесса в вузе. Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1 (1). С. 1–9. URL: http://www.science-education.ru/ru/ article/view?id=18086 (дата звернення: 20.09.2018).
Фісун О. В. Педагогічна фасилітація як багатозначний феномен. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: Збірник наукових праць. ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Харків, 2010. Вип. 34. C. 133–139.
Brown J. D. The elements of language curriculum. A systematic approach to program development. Boston: Hienle & Hienle Publishers, 1995. 262 p.
Dudley-Evans T., St John M. J. Developments in English for specific purposes. A multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 301 p.
Ellis M., Johnson Ch. Teaching Business English. Oxford: Oxford University Press, 1996. 237 p.
Hutchinson T., Waters A. English for specific purposes. A learning-centred approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. 183 p.
Robbins P. ESP Today: A practitioner’s guide. New York: Prentice Hall International English Language Teaching, 1991. 146 p.
Starodubtseva O. I. The role of pedagogical communication in ESP. Facing Challenges, Sharing Solutions in ELT. 11th International IATEFL Ukraine Conference. Donetsk: DonDUET, 2006. P. 72–74.
Tarnopolsky O. Constructivist blended learning approach to teaching English for specific purposes. London: Versita, 2012. 254 p.
Повний текст: PDF (укр.)
Ревенко Вікторія
ORCID iD 0000-0002-5193-196X
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри англійської філології, Криворізький державний педагогічний університет, пр. Гагаріна, 54, 50086 Кривий Ріг, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.6470
ЗАСТОСУВАННЯ ТРЕНІНГІВ У ФОРМУВАННІ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Соціально-економічні зміни в сучасній Україні, зокрема її інтеграція в європейське співтовариство, зумовлюють необхідність реформування системи вищої освіти, що передовсім спрямовується на більш якісну професійну підготовку майбутнього вчителя іноземних мов. Саме тому ця стаття присвячена упровадженню інтенсивних технологій, зокрема тренінгів, у процес формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх педагогів у межах вивчення дисципліни «Практичний курс англійської мови». Метою статті є підтвердження ефективності використання тренінгів професійного розвитку в процесі формування окремих показників іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів англійської мови.
У дослідженні іншомовну комунікативну компетентність майбутнього вчителя іноземних мов розглянуто як сукупну характеристику знань, умінь та навичок, що інтеріоризовані особистістю та проявляються в готовності до участі в іншомовній міжкультурній комунікації, здатності вивчати іноземну мову як предмет навчання інших цієї мови.
У процесі дослідження упроваджувалася програма тренінгів професійного розвитку, що передбачала: тренінг із формування полікультурного компоненту іншомовної комунікативної компетентності; тренінг із формування персонального компоненту професійної компетентності, зокрема формування професійних якостей майбутнього педагога; тренінг із розвитку комунікативних умінь; тренінг із розвитку творчих здібностей. В основу тренінгів покладено інтерактивні прийоми, що передбачали різні види інтерактивної взаємодії в системах «студент – студент», «викладач – студент(и)», «студент – мінігрупа», «студент –академгрупа». Доведено ефективність використання тренінгів як засобу формування окремих показників іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Діагностика рівня сформованості означених показників до та після експериментального навчання свідчить про зростання кількості студентів з високим та середнім рівнем іншомовної комунікативної компетентності.
Ключові слова: інтерактивні прийоми; іншомовна комунікативна компетентність; професійна підготовка майбутнього вчителя іноземних мов; професійно значущі якості; тренінг.
Література
Бакум З., Пальчикова О. Крос-культурний підхід у викладанні іноземної мови студентам-філологам. Теоретична і дидактична філологія. 2012. № 13. С. 3–7.
Бігич О. Б. (Ред.). Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції: курс лекцій. Київ: Ленвіт, 2010. 332 с.
Бориско Н. Ф. Формирование профессионально ориентированной коммуникативной компетенции на практических занятиях по иностранному языку или Сколько методики нужно будущему учителю? Іноземні мови. 2010. № 2. С. 3–10.
Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учебное пособие. Москва: Академия, 2006. 336 с.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/ (дата звернення: 28.08.2018).
Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–42.
Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис… канд. пед. наук: спец.13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Харків, 2004. 20 с.
Костюкова Т. А., Морозова А. Л. Развитие иноязычной коммуникативной компетентности студентов неязыковых вузов: монография. Томск: ТПУ, 2011. 119 с.
Педагогический энциклопедический словарь / сост. Бим-Бад Б. М. Москва: Большая российская энциклопедия, 2003. 528 с.
Ревенко В. В. Застосування інтерактивних технологій навчання у процесі професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов: методичні рекомендації. Кривий Ріг: КДПУ, 2016. 45с.
Роман С. В. Професійно орієнтована іншомовна комунікативна компетентність майбутніх учителів іноземної мови як предмет формування в курсі практики усного та писемного мовлення. Іноземні мови. 2012. № 2. С. 39–45.
Скляренко Н. К. Методика формування іншомовної граматичної компетенції в учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Іноземні мови. 2010. № 4. С. 15–25.
Ставицька І. В. Іншомовна компетентність: місце дефініції у термінологічному полі сучасних наукових суджень. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 4 (30). С. 280–286.
Тарнопольський О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти: посібник. Київ: Інкос, 2006. 248 с.
Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования. Народное образование. 2003. № 2. С. 58–64.
Чорна О. О. Особливості та практика формування іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей). Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. 2013. Вип. 22. С. 230–237.
Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам. Теория и практика. Москва: Филоматис, 2004. 416 с.
Hymes D. On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1971. 174 p.
Lewis M. Practical Techniques: For Language Teaching. Hove: Language Teaching, 1985. 133 p.
Maiier N. The methodological training of future university teachers to implement intercultural foreign language education: competency-based approach. Advanced Education. 2017. № 8. С. 4–9. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.101358.
Повний текст: PDF (англ.)
Оксана Синекоп
ORCID iD 0000-00016191-6264
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри англійської мови технічного спрямування № 2, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», пр. Перемоги 37, кор. 7, 03056 Київ, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.7178
СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ІТ-ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОГО АНГЛОМОВНОГО МОНОЛОГУ
З метою реалізації професійно орієнтованого англомовного спілкування в рамках диференційованого навчання запропонована система вправ професійно орієнтованого англійського монологічного мовлення. Окреслена дефініція поняття «система вправ для диференційованого навчання професійно орієнтованого англійського монологу». Визначено функціональні типи монологів для студентів-майбутніх ІТ-фахівців: монолог-опис, монолог-повідомлення, монолог-переконання. Проаналізовано етапи навчання професійно орієнтованого англомовного монологу. Представлено систему вправ для диференційованого навчання студентів-майбутніх ІТ-фахівців професійно орієнтованого англійського монологу. Розглянуто приклади вправ для студентів з різними навчальними стилями та з різними рівням володіння іноземною мовою.
Ключові слова: диференційоване навчання; майбутні ІТ-фахівці; монологічне мовлення; навчальний стиль; професійно орієнтоване англомовне спілкування; рівні володіння іноземною мовою; система вправ.
Література
Бондар Л. В. Методика навчання французького професійно спрямованого монологічного мовлення студентів технічних спеціальностей з урахуванням їх навчальних стилів: дис... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2011. 337 с.
Дацків О. П. Методика формування вмінь говоріння у майбутніх учителів англійської мови засобами драматизації: дис… кaнд. пед. нaук: 13.00.02. Київ, 2011. 321 с.
Ким З. М. Методическая система обучения монологическому высказыванию на темы специальности в группах иностранных студентов медицинского профиля с учетом когнитивных стилей учащихся: автореферат дис… канд. пед. наук: 13.00.02. Москва, 2010. 21 с.
Ніколаєва С. Ю. (Ред.) Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: Підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів. Київ: Ленвіт, 2013. 590 с.
Синекоп О. С. Використання прийомів у диференційованому навчанні майбутніх фахівців з інформаційних технологій професійно орієнтованого англомовного спілкування у немовних вищих навчальних закладах. Матеріали науково-практичної конференції «Україна і світ: діалог мов та культур». Київ: КНЛУ, 2018. С. 610−611.
Сиротюк А. Л. Психофизиологические основы обучения школьников: учебное пособие. Москва: Сфера, 2007. 224 с.
Щосева Е. П. Дифференцированный подход к обучению монологической речи на первом этапе неязыкового вуза (английский язык): автореферат дис... канд. пед. наук: 13.00.02. Москва, 1991. 26 с.
Bowman B. Teaching English as a Foreign Language to Large, Multilevel Classes. Washington D. C.: Center for Applied Linguistics, 1992. 230 p.
Oxford R. L. Language learning styles and strategies: an overview. Oxford: GALA, 2003. 25 p. URL: http://web.ntpu.edu.tw/~language/workshop/read2.pdf (дата звернення: 20.08.2018).
Siddiqui O., Alghamdi F. M. A. Implementing Differentiated Instruction in EFL Remedial Classes: An Action Research.Education and Linguistics Research. 2017. Vol. 3. № 2. Р. 89−100. DOI.: http://doi.org/10.5296/elr.v3i2.11726 (дата звернення: 20.08.2018).
Tomlison C. A. The differentiated classroom. Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: ASCD, 2014. 210 p.
Повний текст: PDF (англ.)
В’ячеслав Різник
ORCID iD 0000-0002-6083-2242
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри професійної освіти, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. Сковороди», вул. Сухомлинського, 30, 08400 Переяслав-Хмельницький, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Наталія Гора
ORCID iD 0000-0001-9494-5803
аспірант кафедри професійної освіти, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. Сковороди», вул. Сухомлинського, 30, 08400 Переяслав-Хмельницький, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.7984
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ТОВАРОЗНАВЦІВ У ПРОЦЕСІ ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ
У статті розглянуто проблему формування професійної компетентності майбутніх товарознавців в процесі проходження виробничої практики. Розкрито сутність виробничої практики та її значення для ефективної професійної підготовки майбутніх фахівців з товарознавства. Визначено основні функції виробничої практики в системі підготовки фахівців. Охарактеризовано особливості професійного становлення майбутніх товарознавців в процесі проходження виробничої практики на підприємствах. Обґрунтовано набір професійних компетенцій, що формуються у майбутніх товарознавців в процесі проходження виробничої практики. Визначено місце та роль виробничої практики у процесі формування професійної компетентності майбутніх товарознавців як невід’ємної складової підготовки фахівців у закладах вищої освіти.
Ключові слова: виробнича практика; вміння; компетентність; компетенції; майбутні товарознавці; навички; професійна компетентність; професійна підготовка.
Література
Закон України «Про вищу освіту». URL:http://zakon2.rada.gov.ua/laws/1556-18 (дата звернення 24.10.2018).
Косяк І. В. Формування професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів за профілем технологія виробів легкої промисловості під час виробничої технологічної практики. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2015. Ч. 1. С. 164–170.
Лісна Р. П., Тригуб В. О. Формування професійної компетенції у процесі практичного навчання. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2012. Том 2, № 13. С. 330–334. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i13.25168.
Леонтян М. А. Поняття «компетенція» і «компетентність» у теорії освіти. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Педагогіка. 2012. Т. 188. Вип. 176. С. 73–75.
Овсієнко А. М. Організація та керівництво практики. Методичні рекомендації для проходження виробничої практики студентами денної форми навчання спеціальності «Товарознавство».Переяслав-Хмельницький, 2013.
Попова Т. І. Педагогічні умови організації виробничої практики у професійно-технічних училищах швейного профілю в Україні (друга половина ХХ століття): автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01. Харків, 2007. 21 с.
Руденко Ю. О. Програма та методичні вказівки з виробничої практики за напрямом підготовки «Маркетинг». Черкаси: Черкаський державний бізнес-коледж, 2010. 30 с.
Усеінова Л. Ю. Формування професійно-практичної компетентності майбутніх інженерів-педагогів в умовах виробничої практики: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2010. 20 с.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции: технология конструирования. Народное образование. 2003. № 5. С. 55–61.
Энциклопедия профессионального образования: в 3-х т. / под ред. С. Я. Батышева. Т. 2: М–П. Москва: АПО, 1999. 488 с.
Повний текст: PDF (укр.)
Дар’я Строілова
ORCID iD 0000-0002-4821-2446
аспірантка кафедри валеології, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Майдан Свободи, 4, 61022 Харків, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.8590
ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я ДО ЗАСТОСУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
У статті розглядається нова розробка та метод поліпшення навчання у професійній діяльності майбутніх учителів основ здоров’я, бо на сучасному етапі становлення української держави однією з нагальних потреб є реформування системи підготовки педагогічних кадрів, створення у закладі вищої освіти здоров’язбережувального навчально-виховного середовища; актуалізація здоров’язбережувального контексту в змісті підготовки майбутнього вчителя основ здоров’я і його спрямованість на професійну діяльність. Представлений аналіз результатів впровадження методичної системи підготовки майбутніх учителів основ здоров’я до застосування здоров’язбережувальних технологій у професійній діяльності. Результати експериментальної роботи доводять ефективність впровадженої методичної системи підготовки майбутніх учителів основ здоров’я до застосування здоров’язбережувальних технологій.
Ключові слова: готовність майбутніх учителів; майбутні учителі основ здоров’я; застосування здоров’язбережувальних технологій; професійна підготовка.
Література
Андреев В. И. Педагогика. Учебный курс для творческого саморазвития. Казань: Центр инновационных технологий, 2000. 608 с.
Бойчук Ю. Д., Щербак І. М. Теоретико-методичні аспекти підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін до створення еколого-орієнтованого освітнього середовища. Монографія. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2015. 100 с.
Гомонюк О. М. Формування професійно-педагогічної культури майбутніх соціальних педагогів. Монографія. Вінниця: Планер, 2011. 399 с.
Гончаренко М. С., Коновалова Е. О. Розробка концепції діяльності з підготовки та перепідготовки фахівців спеціальності «Валеологія» в Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна. Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку. Матеріали ІІ міжнародної науково-практичної конференції. Т. ІІ. Харків: ХДПУ, 2004. С. 7–14.
Гриньова В. М. Культурологічний підхід. Наукові підходи до педагогічних досліджень. Колективна монографія / ред. В. І. Лозова. Харків: Апостроф, 2012. С. 81–126.
Дубасенюк О. А. Креативний підхід до професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів. Креативна педагогіка. 2011. № 4. С. 23–28.
Іонова О. М. Системний та синергетичний підходи у педагогічних дослідженнях. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2011. 50 с.
Пономарьова Н. О. Аналіз стану підготовки майбутніх вчителів інформатики у вищих педагогічних навчальних закладах України до роботи з професійної орієнтації школярів на ІТ-спеціальності. ScienceRise: Pedagogical Education. 2017. № 7 (15). С. 45–48. DOI: 10.15587/2519-4984.2017.107978.
Хомич Л. О. Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів. Київ: Магістр, 1998. 150 с.
Dubkovetska I., Вudnyk O., Sydoriv S. Implementing Inclusive Education in Ukraine: Problems and Perspectives. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Scientific Edition: Series of Social and Human Sciences. 2016. Vol. 3. № 2–3. Р. 99–105. DOI: 10.15330/jpnu.3.2-3.99-105.
Повний текст: PDF (укр.)
Віра Корнят
ORCID iD 0000-0002-6455-8199
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри корекційної педагогіки та інклюзії, Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. Туган-Барановського, 7, 79005 Львів, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.9196
СТАТЕВЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ ЯК СКЛАДОВА ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА В ШКОЛІ
У статті розкривається важливість статевого виховання школярів в умовах загальноосвітньої школи. Подано аналіз змісту понять «статеве виховання», «статева культура», «гендерне виховання». Проаналізовано результати опитування школярів щодо вивчення їхньої обізнаності у питаннях статевого виховання та виявлення стану статевого виховання в сучасних умовах освітнього закладу. Доведено необхідність цілеспрямованої та системної роботи зі школярами з метою формування у них статевої культури.
Ключові слова: гендерне виховання; загальноосвітній навчальний заклад; соціальний педагог; статева культура; статеве виховання.
Література
Бжинська Ю. Статеве виховання як невід’ємна частина морального виховання. Рідна школа. 2001. № 3. С. 39−41.
Бондар Г. Основи статевого виховання: (учнівський всеобуч). Виховна робота в школі. 2007. № 1. С. 49–52.
Вихователю про психологію та педагогіку сексуального розвитку дитини: Науково-методичний збірник / за ред. Т. В. Говорун. Київ: Інститут змісту та методів навчання, 1996. 168 с.
Головач Л. Я. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до статевого виховання старшокласників: дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Івано-Франківськ, 2016. 240 с.
Гриньова М. В., Коберник О. М. та ін. Основи сучасного виховання: навчальний посібник. Полтава: Астрая, 2015. 345 с.
Исаев Д., Каган В. Половое воспитание детей. Ленинград, 1988. 160 с.
Каган В. Воспитателю о сексологии. Москва: Педагогика, 1991. 254 с.
Кікінежді О. Ґендерне виховання змалку. Дошкільне виховання. 2006. № 2. С. 3–6.
Кон И. Психология старшеклассника: пособие для учителей. Москва: Просвещение, 1980. 192 с.
Кравець В. Гендерна педагогіка: навчальний посібник. Тернопіль: Джура, 2003. 416 с.
Кузнецова О. Статеве виховання як педагогічна проблема. Науковий вісник ПДПУ ім. К. Д. Ушинського. 2002. Вип. 4–8. С. 66–73.
Кузнецова О. Статеве виховання школярів: навчальний посібник. Миколаїв: ІЛІОН, 2004. 176 с.
Медведєв Г. П., Над’ярний А. В. Все починається в сім’ї… Із азбуки сімейного виховання. Київ: Молодь, 1983. 104 с.
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні. URL: http://pres.in.ua/programa-vihovannya-ditej-ta-uchnivsekoyi-molodi-v-ukrayini.html (дата звернення: 25.09.2018).
Олійник Л. Статеве виховання: навчальний посібник з питань здійснення статевого виховання дітей від народження до юнацького віку. Миколаїв: Принт-Експрес, 2009. 112 с.
Сухомлинський В. Батьківська педагогіка. Київ : Радянська школа, 1978. 263 с.
Повний текст: PDF (укр.)
Юлія Бордюг
ORCID iD 0000-0002-2807-9983
аспірант, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, вул. Першотравнева, 20, 39600 Кременчук, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.97104
МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З ДІТЬМИ В УМОВАХ СПЕЦІАЛЬНИХ ГРУП ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Статтю присвячено актуальній проблемі дошкільної спеціальної (корекційної) освіти – забезпечення надання якісних освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами в системі сучасного дошкілля, проблемі використання інтерактивних методів щодо формування готовності вихователів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Автором проаналізовано стан проблеми в психолого-педагогічній літературі. Визначені сутність методичної роботи, цілі та завдання щодо підвищення професійної компетентності вихователів, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. В статті наведені результати власних досліджень, які спрямовані на обґрунтування впливу інтерактивних занять на формування готовності вихователів до роботи з дітьми в умовах спеціальних груп закладів дошкільної освіти.
Ключові слова: взаємодія; діти з особливими освітніми потребами; інтерактивні методи; корекційно-розвиткова робота; методична робота; модель; особистісно-орієнтоване середовище; професійна компетентність.
Література
Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць. 2017. Вип. 9. T. 2. 310 с.
Бодалев A. A. Личность и общение. Москва: Педагогика, 1983. 324 с.
Закон України «Про освіту». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page3 (дата звернення: 17.11.2017).
Каурцев М. Н. Интерактивное обучение педагогов в учебном заведении НПО. Методист. 2007. № 4. С. 58.
Москалик Г. Ф. Філософська парадигма модернізації освіти в умовах інформаційно-комунікаційного середовища: монографія. Кременчук: Християнська зоря, 2014. 328 с.
Орлов Ю. М. Восхождение к индивидуальности. Москва: Просвещение, 199 с.
Підготовка корекційних педагогів у вищих навчальних закладах: збірник наукових праць. 2011. Вип. 17 (1). 368 с.
Романюк І. А. Діагностика як метод моніторингових досліджень професійної компетентності педагогів дошкільного навчального закладу. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2011. 156 с.
Сластенин В. А. Формирование личности учителя советской школы в процессе профессиональной підготовки. Москва: Просвещение, 1976. 158 с.
Специальная педагогика: ученик для студентов учреждений высшего профессионального образования. Под ред. Н. М. Назаровой. Москва: Академия, 2013. 384 с.
Хоружа Л. Л. Педагогіка вищої школи: сучасні дидактичні стратегії. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2017. № 1. С. 7–13. DOI: http://dx.doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)713.
Повний текст: PDF (укр.)
Лозинська Світлана
ORCID iD 0000-0002-9413-5496
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової та дошкільної освіти, Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. Туган-Барановського, 7, 79000 Львів, Україна, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Сасик Оксана
ORCID iD 0000-0003-1764-6732
магістр кафедри початкової та дошкільної освіти, Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. Туган-Барановського, 7, 79000 Львів, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.105110
ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ДОШКІЛЬНИКА ЗАСОБАМИ НАРОДНОЇ ІГРАШКИ
У статті розглянуто виховну цінність народної іграшки, адже вона є не тільки джерелом радості, бадьорості, доброго настрою дитини, а й моделлю життя. Обґрунтовано та проаналізовано роль народної іграшки у моральному та естетичному вихованні. Наголошено, що народна іграшка є одним із дієвих засобів естетичного, фізичного і розумового розвитку дітей. Розкрито підбір народних іграшок відповідно до вікових особливостей дитини. Охарактеризовано основні функції народної іграшки.
Ключові слова: виховання; діти дошкільного віку; народна іграшка; особистість; розвиток; формування.
Література
Дем’яненко Н. Українська народна іграшка як засіб виховання дітей. Гуманітарний вісник державного комунального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2009. Вип. 18. С. 54–56.
Кільова Г. Народна іграшка як засіб виховання дітей. Рідна школа. 2010. № 6. С. 59–63.
Концепція дошкільного виховання в Україні. Київ: Освіта, 1993. 16 с.
Маховська С. Міфологічна семантика традиційної народної іграшки. Наукові виклади. № 1. 2009. С. 66–69.
Омельченко І. Структура та психологічні функції просторового компонента хронотопу комунікативної діяльності дошкільника. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 31. С. 138–144.
Оршанський Л., Нищак І., Ясинецька Ж. Естетичне виховання особистості. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 3 (67). С. 231–242. DOI: 10.24139/2312-5993/2017.03/231–242.
Становлення внутрішньої картини світу дошкільника: монографія / за ред. Т. О. Піроженко. Кіровоград: Імекс – ЛТД, 2012. 236 с.
Українська родина. Родинний і громадський побут / За ред. Л. Орел. Київ: Видавництво ім. О. Теліги, 2000. 644 с.
Щербак Т. І. Психологія народної іграшки. Проблеми сучасної психології. 2015. № 30. С. 727–739.
Повний текст: PDF (укр.)
Олександр Савчин
ORCID iD 0000-0003-3994-5872
викладач кафедри психології і педагогіки дошкільного навчання, ДВНЗ Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», вул. Сухомлинського, 30, 08401Переяслав-Хмельницький, Україна,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.111119
ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ УМІНЬ БУДУВАТИ РОЗПОВІДІ РІЗНОГО ТИПУ
У статті подано аналіз проблем формування умінь у дітей старшого дошкільного віку будувати розповіді різного типу. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічної та спеціальної літератури, виходячи з основної дефініції «будування розповіді», сформульовано підрядний термін стосовно теми дослідження: «будування розповідей різного типу». Розкрито та обґрунтовано психолого-педагогічні умови формування стійких умінь створення та доцільного застосування розповідей різного типу у дітей старшого дошкільного віку. Визначено компоненти, критерії, показники та рівні сформованості умінь будувати різного типу розповіді у дітей шостого року життя. Виокремлено етапи формування стійких умінь будувати різного типу розповіді старшими дошкільнятами.
Дефіцит дієвих педагогічних технологій щодо формування у дітей старшого дошкільного віку умінь будувати та доцільно застосовувати розповіді всебічної типізації значно знижує ефективну підготовку дітей до школи.
Запропонована педагогічно-мотиваційна технологія щодо формування у дітей шостого року життя стійких умінь створювати розповіді різних типів забезпечує маленьку особистість дієвим комунікативним інструментом, що неодмінно сприятиме її самореалізації як в шкільному середовищі, так і в кар’єрі, суспільстві, власному житті.
Окреслені перспективи подальших наукових досліджень,представлені такі самостійні типи розповідей, як розповідь – інструкція та розповідь – презентація.
Ключові слова: авторська педагогічно-мотиваційна технологія; зв’язне мовлення; коучер; монологічне мовлення; розповіді різного типу; розповідь–інструкція; розповідь–презентація; сучасні комп’ютерні гаджети; тьютор; фасилітаційне середовище.
Література
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf (дата звернення 15.11.2018).
Баранник Д. Х. Усне монологічне мовлення: дис… д-ра. філолог. наук. Київ, 1969. 305 c.
Білодід І. К. Роль усної літературної мови в мовній практиці соціалістичного суспільства Закономірності розвитку усного літературного мовлення. Київ: Наукова думка, 1965. С. 5–54.
Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: хрестоматія. Київ: Слово, 2005. 720 с.
Гумбольдт В. Язык и философия культуры. Москва: Прогрес, 1985. 448 с.
Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психологічний та лінгвістичний аспекти. Київ: НМЦВО, 2003. 300 с.
Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: Монографія. Київ: Фенікс, 2008. 497 с.
Ладыженская Т. А. Анализ устной речи учащихся V–VІІІ классов. Москва: АПН РСФСР, 1963.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. Москва: Смысл; Санкт-Петербург: Лань, 2003. 287 с.
Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов. Москва: Просвещение, 1985. 513 c.
Повний текст: PDF (укр.)