- №3, 2018 року
- Дерека Тетяна, Ляшенко Валентина, Туманова Валентина , Гацко Олена
- Вінник Наталія
- Афанасенко Лариса
- Волошина Валентина
- Горбань Галина
- Кутішенко Валентина, Ставицька Світлана
- Дробот Ольга, Лозова Ольга
- Циганчук Тетяна
- Карелін Павло
- Таран Оксана
- Краєва Оксана
- Хлонь Олександр
- Власенко Інна
- Никоненко Людмила
- Педько Катерина
- All Pages
Тетяна Дерека
https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.3.715
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
У статтівизначено відмінності в психологічних особливостях студентів закладів вищої освіти (юнаків та дівчат). Досліджено особистісні прояви індивідуальних особливостей психічних якостей та темпераменту в юнаків та дівчат. У дослідженні застосовувались бесіда та психодіагностичне тестування. Віковий діапазон досліджуваних 18 – 20 років, кількість – 29 осіб. У результаті дослідження виявлені суттєві відмінності в прояві особистісних якостей агресивності та ригідності. У юнаків більш виражена агресивність, впевненість у собі, низький нейротизм та екстраверсія, а у дівчат – підвищений рівень нейротизму, тривожності та переважає інтроверсія. Дослідження показало, що у студентів – юнаків найвищі показники впевненості (10,3 бали) та агресивності (12 балів), у дівчат, студентів другого курсу найвищі показники тривожності (11,3 бали) та нейротизму (10,1 бал).
Ключові слова: екстраверсія; інтроверсія; нейротизм; студенти; тривожність.
Література
Ананьев Б. Г. К психофизиологии студенческого возраста. Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы. Ленинград: ЛГУ,1974. Вып. 2. С. 3–15.
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 288 с.
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 208 с.
Берн Ш. Гендерная психология. Санкт-Петербург: Прайм-Еврознак, 2006. 320 с.
Бондарева С. В. Гендерные различия проявления тревожности у студентов-иностранцев. Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сборник статей по материалам XXXVIII международной научно-практической конфиренции. Новосибирск: СибАК, 2014. № 3 (38). С. 159–163.
Бохонкова Ю. О. Особистісні чинники соціально-психологічної адаптації першокурсників до умов вищих навчальних закладів: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05. Луганськ, 2005. 207 с.
Бурлачук Л. Ф., Кочарян А. С., Жидко М. Е. Психотерапия. Психологические модели. Санкт-Петербург: Питер, 2003. 480 с.
Грибок О. П. Психологічні особливості конфліктної поведінки студентів вищих навчальних закладів. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2012. Вип. 14. С. 112–119.
Ігумнова О. Ґенеза негативних психічних станів студентів. Психологія і суспільство. 2013. № 3. С. 110–115.
Кириленко Т. Психологія: емоційна сфера особистості: навчальний посібник. Київ: Либідь, 2007. 256 с.
Кочарян А. С., Фролова Е. В., Павленко В. Н., Чичихина Н. А. Эффективность учебной деятельности студентов: проблема выбора факторов успешности и мишеней педагогического воздействия. Проблеми емпіричних досліджень у психології. 2009. Вип. 2. С. 379–387.
Крэйн У. Теории развития. Секреты формирования личности. Санкт-Петербург: Прайм-Еврознак, 2002. 512 с.
Кузнецова О. В. Реакции на фрустрацию в условиях рассогласования ситуативной и личностной тревожности у юношей и девушек, профессионально занимающихся спортом. Тезисы 1 всероссийской научно-практической конференции «Психология психических состояний». Казань, 2008. С. 341–344.
Личностный опросник EPI (методика Г. Айзенка). Альманах психологических тестов. Москва, 1995. С. 217–224.
Мельникова С. В. Изучение уровня тревожности, фрустрированности, агрессивности и ригидности в социальной группе «студенты-психологи». Наука і освіта. №3. 2015. С. 62–65.
Мельничук І. Генеза емоційних особливостей у дітей різного віку та статі: автореф. дис. … канд. психол. наук. Харків, 2003. 15 с.
Немов Р. С. Общая психология. Санкт-Петербург: Питер, 2007. 656 c.
Первин Л., Джон О. Психология личности. Теория и исследования. Москва: Аспект Пресс, 2000. 607 c.
Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Основы теоретической психологии. Москва: ИНФРА-М, 1998. 528 с.
Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии / ред. А. А. Крылов, С. А. Маничев. Санкт-Петербург: Питер, 2003. 560 с.
Психологический словарь / авт.-сост. В. Н. Копорулина, М. Н. Смирнова, Н. О. Гордеева, Л. М. Балабанова; Под общей ред. Ю. Л. Неймера. Ростов-на-Дону: Феникс, 2003. 640 с.
Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3 / [укладачі: Л. М. Яворовська, Р. Ф. Камишнікова, О. Є. Поліванова, С. Г. Яновська, С. М. Куделко]. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. 88 с.
Ромек В. Г. Тест уверенности в себе. Психологическая диагностика. 2008. № 1. С. 59–82.
Ромек В. Г. Тренинг уверенности в межличностных отношениях. Санкт-Петербург: Речь, 2003. 175 с.
Ротенберг В. Психологические аспекты агрессивности. URL: http://www.vsrotenberg.rjews.com/agressivnost.html#.W7SpgNcza70 (дата звернення: 01.12.2017).
Рубин Б. Г., Колесников Ю. С. Студент глазами социолога. Ростов-на- Дону: Изд-во Ростовского университета, 1968. 277 с.
Русалов В. М. Природные предпосылки и индивидуально-психофизиологические особенности личности. Психология личности в трудах отечественных психологов. Санкт-Петербург Питер, 2000. 480 c.
Санникова О. Феноменология личности: Избранные психологические труды. Одесса: СМИЛ, 2003. 256 с.
Филатова Е. Г. Тревога в общесоматической практике. Терапевтический архив. 2007. № 5. С. 73–78.
Хорни К. Невротическая личность нашего времени: самоанализ. Москва: Айрис-Пресс, 2004. 464 с.
Dixon F. A., Tracy L. Cross T. L., Adams C. M. Psychological characteristics of academically gifted students in a residential setting: A cluster analysis. Psychology in the schools. 2001. Volume 38. Issue 5. P. 433–445. doi: 10.1002/pits.1032.
Kostromina S., Gnedyk D. Students’ Psychological Characteristics as Factor of Effective Acquisition of Visual Information in E-learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2016. Vol. 217. P. 34–41.
Повний текст: PDF (укр.)