Адамська Зорянакандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри практичної психології, Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка, вул. Максима Кривоноса, 2, 46027 м. Тернопіль, Україна,  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2017.1.28


ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ФАСИЛІТАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ПСИХОЛОГА В КОНТЕКСТІ ВИЩОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Стаття присвячена висвітленню теоретико-методологічних засад розвитку фасилітативних здібностей майбутніх психологів. Обґрунтовано актуальність професійної підготовки майбутнього психолога, зорієнтованого на основні ідеї гуманістичної парадигми; необхідність створення сприятливих умов для розвитку його фасилітативних здібностей. Проаналізовано основні підходи до визначення фасилітативних здібностей психолога у вітчизняній і зарубіжній психології. Визначено, що розвиток фасилітативних здібностей майбутнього психолога можливий за умови створення фасилітативного середовища, в якому самоконструювання і професійно-особистісне становлення студента здійснюється завдяки саморозвитку і самовдосконаленню викладача-фасилітатора.
Ключові слова:  гуманістична парадигма освіти;  здатність до фасилітації;  фасилітація;  фасилітатор;  фасилітативні здібності;  фасилітативне середовище.

Література
  1. Берулава Г. А. Методологические основы деятельности практического психолога: Учеб. пос. / Г. А. Берулава. – М.: Высшая школа, 2003. – 64 с.
  2. Братченко С. Л. Экзистенциальная психология глубинного общения /
    С. Л. Братченко. – М: Смысл, 2001. – 197 с.
  3. Гуцало Е. У. Тьюторські заняття з психології як практична гуманізація освіти [Електронний ресурс] / Е. У. Гуцало. – Режим доступу: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2006/txt/06geupgo.php
  4. Казанжи М. Й. Психологічні особливості фасилятивності як властивості особистості: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / М. Й. Казанжи; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського. – О., 2006. – 20 c.
  5. Кондрашихіна О. О. Формування здатності до фасилітаційних впливів у майбутніх практичних психологів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец.: 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» /
    О. О. Кондрашихіна. – Київ, 2004. – 19 с.
  6. Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика /
    П. В. Лушин. – Одесса: Аспект, 2005. – 334 с.
  7. Радчук Г. К. Аксіопсихологія вищої школи: монографія / Галина Кіндратівна Радчук. – [ 2-ге вид., розш. і доп.]. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. – 380 с.
  8. Роджерс К. Клиентоцентрированный / человекоцентрированный подход в психотерапии / К. Роджерс // Вопросы психологии. – 2001. – №2. – С. 48-58.
  9. Роджерс К. Свобода учиться / К.Роджерс, Д. Фрейберг. – М.: Смысл, 2002. – 527 с.
  10. Савчин М. Здатності особистості: монрографія / Мирослав Савчин. – К.: ВЦ «Академія», 2016. – 288 с.
  11. Thorne B. Carl Rogers / Brian Thorne & Pete Sanders. – SAGE Publications Ltd, 2013, DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781446289051.n5

Повний текст: PDF (укр.)