Склярук Анастасіякандидат психологічний наук, докторант Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, вул. Андріївська, 15, 04070 м. Київ, Україна,  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2017.1.81


СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМНОЇ СІМ’Ї З ПОЗИЦІЇСИСТЕМНОГО ПІДХОДУ

У статті сім’ю розглянуто як базовий соціальний інститут і референтне оточення людини з моменту її народження і впродовж усього життя. Проаналізовано феномен нормальної сімї та визначено її об’єктивні критерії з позиції системного підходу. Визначено універсальні і динамічні функції сім’ї. Запропоновано визначення та описано ознаки різних типів аномальної сім’ї у вимірі структури, умов функціонування і функцій. Проаналізовано представлені у фаховій літературі концептуалізації проблемної (дисфункціональної) сім’ї та обґрунтовано логіку віднесення сімей до категорії проблемних. Описано типові внутрішні проблеми та показано особливості розв’язання цих проблем у дисфункціональній (проблемній) сім’ї. Показано особливості соціально-психологічних ресурсів проблемної сім’ї та можливі наслідки «неуспішної» соціалізації дітей у проблемних сім’ях. Запропоновано прогностичну пояснювальну модель соціалізації дитини в проблемній сім’ї будь-якого типу. Означено головну ідею концепції соціально-психологічного супроводу проблемної сім’ї.

Ключові слова: соціалізація, нормальна сім’я, об’єктивні критерії нормальної сім’ї, репродуктивні функції сім’ї, аномальна сім’я, дисфункціональна (проблемна) сім’я.

Література
  1. Алмазов Б. Психическая средовая дезадаптация несовершеннолетних / Б. Н. Алмазов. – Свердловск : Изд-во Урал. ун-та, 1986. – 150 с.
  2. Василькова В. В. Порядок и хаос в развитии социальных систем: синергетика и теория социальной самоорганизации / В. В. Васильков. – СПб.: Изд-во «Лань», 1999. – 480 с.
  3. Васютинський В. О. Інтеракційна психологія влади / В. О. Васютинський – К.: КСУ, 2005. – 492 с.
  4. Горностай П. П. «Парадоксальний сімейний баланс» як умова рівноваги в проблемних родинах / П. П. Горностай // Психологічні перспективи: 2010, Спецвипуск. – С. 34-41.
  5. Дружинин В. Н. Психологические типы семьи в европейской культуре /
    В. Н. Дружинин. – СПб.: Питер, 2006. – 166 с.
  6. Личко А. Е. Психология отношений как теоретическая концепция в медицинской психологии и психотерапии / А. Е. Личко // Журн. невропатол. и психиатр. – 1977. – № 12. – С. 176-186.
  7. Минухин С. Множество моих голосов / С. Минухин // Эволюция психотерапии: Том 1. Семейный портрет в интерьере: семейная терапия / Пер. с англ. Т. К. Кругловой. – М.: Независимая фирма «Класс», 1998. – 304 с.
  8. Норвуд Р. Женщины, которые любят слишком сильно. – М.: Изд-во «Добрая книга», 2012. – 352 с.
  9. Петрунько О. В. Діти і медіа: Соціалізація в агресивному медіасередовищі: Монографія.– 2-ге видання. – Ніжин: Аспект-Поліграф, 2011. – 480 с.
  10. Петрунько О. В. Батьки і діти: типові помилки виховання / О. В. Петрунько // Практичний психолог: дитячий садок, 2014. – № 4. – С. 25-32.
  11. Сатир В. Как строить себя и свою семью / В. Сатир. – М.: Педагогика-Пресс, 1992. – 192 с.
  12. Склярук А. В. Проблемна сімя як предмет соціальної психології: труднощі визначення й перcоналізації / А. В. Склярук // Педагогічний процес: теорія і практика. – Вип. 3. – К.: Едельвейс, 2016. – С. 113-118.
  13. Титаренко Т. М. Испытание кризисом. Одиссея преодоления : [моногр.] / Т. М. Титаренко. – 2-е изд. – М. : Когито-центр, 2010. – 303 с.
  14. Эйдемиллер Э. Г. Психология и психотерапия семьи / Э. Г. Эйдемиллер, В. Юстицкис. – СПб: Питер, 2002. – 656 с.
 
Повний текст: PDF (укр.)