Дубяга Світлана Миколаївна, доцент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького,  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Шевченко Юлія Михайлівна, доцент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького,  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Шкільова Ганна Михайлівна, доцент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького,  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Шкільова Г. М., Дубяга С. М., Шевченко Ю. М. ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ УСПІШНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

В умовах роботи за новим Державним стандартом початкової загальної освіти постає проблема перегляду підходів до системи оцінювання результатів якості засвоєння учнями навчального матеріалу. В статті розглядається проблема формувального оцінювання успішності молодших школярів на уроках математики
в початковій школі. Однією з моделей оцінювання, поряд із моделлю зіставлення та моделлю норми, є модель розвитку або формувальне оцінювання, що сприяє самоспрямованості молодших школярів у навчанні математики. Для залучення молодших школярів в процес самооцінювання своїх успіхів у навчанні математики в початковій школі автори пропонують вчителям використовувати такі інструменти формувального оцінювання як З-Х-Д таблиці, тижневі звіти, карти понять. З-Х-Д таблиці допомагають вчителеві актуалізувати опорні знання учнів перед вивченням нової теми і скоригувати свою діяльність. Молодші школярі мають змогу бачити власний прогрес у навчанні, порівнюючи перший і третій стовпчики після вивчення теми.
Тижневі звіти дозволяють вчителю виявити основні утруднення та помилкові судження, які сформувались в учнів, отримати зворотній зв’язок та реорганізувати викладання теми. При цьому учні мають усвідомлювати, що такі звіти допомагають їм успішніше просуватись у вивченні теми, інакше вони не будуть ставитись до них відповідально.
Карти понять дозволяють вчителеві виявити в учнів рівень сформованості математичних понять та взаємозв’язків між ними. Формувальне оцінювання не впливає на успішність школярів у навчанні само по собі. Формувальне оцінювання здійснює не лише вчитель, а й сам учень, адже він перебуває всередині навчального процесу. Формувальне оцінювання виключає порівняння учнів один з одним, та передбачає виявлення власного прогресу кожного учня.
Ключові слова: навчальні досягнення; оцінювання; початкова школа; урок математики; формувальне оцінювання.

Повний текст (eng) PDF