Наталія Дічек

ORCID iD 0000-0002-2185-3630

доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу історії та філософії освіти,
Інститут педагогіки НАПН України,
вул. Січових стрільців, 52-Д, 04053 Київ, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.1528

РОЗВИТОК ФІЛОСОФСЬКИХ ТА ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАСАД ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ

У статті висвітлено провідні ідеї українських учених – філософів, психологів, педагогів – про шляхи гуманізації освіти у період її реформування на дитиноцентричних засадах (1991-2014). Відображено положення особистісно орієнтованої парадигми освіти, генетичної психології, психології творчості, підходи до обґрунтування освіти обдарованих дітей. Обґрунтовано, що з середини 1990-х років навчання і виховання в українській школі почали модернізувати у дусі нової постнекласичної моделі освіти, згідно з якою цінністю було визнано не набуття особою суми знань, а розвиток її потенцій і можливостей, процес її творчої самоактуалізації та самореалізації, тобто особистісно орієнтована модель шкільної освіти. Показано, що українські вчені у своїх дослідженнях узасаднювали гуманістичну парадигму суб’єктності, водночас у вивченні особистості школяра зберігалася методологія діяльнісного підходу.

Ключові слова: діяльнісна парадигма; індивідуальний підхід; обдарованість; особистісно орієнтована освіта; постнекласична модель освіти; творчий розвиток.

Література
Андріяшина Н. В. Диференційований підхід до вивчення української мови з врахуванням особливостей уваги учнів як фактора розвивального навчання. Особистість і трансформаційні процеси у суспільстві. Психолого-педагогічні проблеми сучасної освіти. Матеріали ІІІ Харківських Міжнародних психологічних читань. Харків, 1999. Ч. 3. С. 5–9.

Андрущенко В. П. Високе покликання. Шлях до себе – шлях до людей: Привітання, спогади, враження від співпраці та зустрічей / В. І. Кушерець (ред.); С. О. Сисоєва (відп. упоряд.). Київ: Знання України, 2017. С. 102–114.

Андрущенко В. П. Філософія освіти ХХІ століття: у пошуках перспективи. Філософія освіти. 2006. № 1. С. 6–12.

Бех І. Д. Виховання особистості. Кн. 1. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ: Либідь, 2003. 278 с.

Бех І. Д. Нові методології виховання підростаючої особистості. Український соціум. 2004. № 1 (3). С. 88–94.

Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі: монографія / В. І. Кизенко (ред.). Київ: Педагогічна думка, 2012. 216 с.

Дисертації. URL: www.lib.ua-ru.net/diss/cont/370273.html (дата звернення: 05.02.2018).

Диференціація навчання на різних ступенях загальної середньої освіти: теорія, практика, перспективи: Матеріали методологічного семінару АПН України, 20 листопада 2008 р., м. Київ. Київ: Педагогічна думка, 2009. 188 с.

Диференційований підхід в історії української школи (кінець ХІХ – перша третина ХХ ст.): Монографія / О. В. Сухомлинська та ін. Київ: Педагогічна думка, 2013. 637 с.

Дічек Н. П. Формування особистісно орієнтованої парадигми шкільної освіти у дослідженнях українських психологів (1980-ті рр.). Педагогіка і психологія. 2015. № 4. С. 15–29.

Дічек Н. П. Внесок психологів України в індивідуалізацію навчального процесу в середній школі (друга половина ХХ ст.). Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 15–30.

ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти (7–9 жовтня 2001 р.). Київ, 2002. 232 с.

Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень: колективна монографія / В. Моляко, О. Музика (ред.). Житомир: Рута, 2006. 320 с.

Інститут психології імені Г. С. Костюка. Офіційний веб-сайт. URL: http://inpsy.naps.gov.ua/info/185 (дата звернення: 05.03.2018).

Інституту психології ім. Г. С. Костюка – 60 років. Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Київ: Міленіум, 2006. 340 с.

Кремень В. Г. (2014). Людина як суб’єкт творчої діяльності: інноваційний аспект. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 9–10. С. 6–10.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка, 2009. 520 с.

Кремень В. Г. Філософія національної ідеї: Людина. Освіта. Соціум. Київ: Грамота, 2010. 576 с.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні: інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ: Грамота, 2005. 448 с

Кремень В. Г. Якісна освіта і нові вимоги часу. Педагогічна і психологічна науки в Україні: збірник наукових праць до 15-річчя АПН України. Т. 1. Теорія та історія педагогіки. Київ: Педагогічна думка, 2007. С. 11–24.

Кремень В. Г. Освіта у вимірах методології синергетики. Педагогічна і психологічна науки в Україні: збірник наукових праць. Т. 1. Загальна педагогіка та філософія освіти. Київ: Педагогічна думка, 2012. С. 11–23.

Кремень В. Г. Пріоритет освіти і науки. Вісник НАН України. 2016. № 9. С. 21–23. Культуротвірна функція психологічної науки: Монографія / Г. О. Балл (ред.). Київ – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 264 с.

Лабораторія психології навчання Інститут психології імені Г. С. Костюка. URL: http://psychologynaes-ua.institute/info/123/ (дата звернення: 5.02.2018).

Лабораторія психології творчості Інститут психології імені Г. С. Костюка. URL: http://psychologynaes-ua.institute/info/131/ (дата звернення: 03.03.2018).

Максименко С. Д. Диференційоване навчання: до проблеми психологічного супроводу. Диференціація навчання на різних ступенях загальної середньої освіти: теорія, практика, перспективи. Матеріали методологічного семінару АПН України, 20 листопада 2008 р., м. Київ. Київ: Педагогічна думка, 2008. С. 13–18.

Максименко С. Д. Основи генетичної психології. Київ: НПЦ Перспектива, 1998. 220 с.

Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості: Монографія. Київ: Вид-во ТОВ «КММ», 2006. 256 с.

Максименко С. Д. Метод дослідження особистості. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 7. С. 1–8.

Моляко В. О. Психологічна теорія творчості. Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Вип. 22. Актуальні проблеми сучасної української психології. Київ: Міленіум, 2002. С. 221–229.

Моляко В. А. Стратегии решения новых задач в процессе творческой деятельности. Обдарована дитина. 2002. № 4. С. 33–43.

Моляко В. О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 8. С. 1–4.

Моляко В. А. Творческая конструктология (пролегомены). Киев: Освита Украины, 2007. 388 с.

Моляко В. О. Проблемы функционирования творческого восприятия в условиях избыточной информации различной модальности и значимости. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2013. Т. ХІІ. Вип. 16. С. 7–19.

Нариси з історії розвитку диференційованого підходу до організації навчання в українській школі (кінець 30-х–80-ті рр. ХХ ст.) / Н. П. Дічек (ред.). Київ: Педагогічна думка, 2017. С. 86–196.

Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. URL: repository.ldufk.edu.ua/.../1/ natsionalna%20doktryna.pdf (дата звернення: 03.03.2018).

Подмазін С. І. Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз). Автореф. дис. на здобуття… д-ра філософських наук 09.00.03. Дніпропетровськ, 2006. 34 с. Психологічні чинники самодетермінації особистості в освітньому просторі: монографія / С. Д. Максименко (ред.). Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 324 с.

Психологічне дослідження творчих перцептивних процесів на різних вікових рівнях: монографія / В. О. Моляко (ред.). Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 210 с.

Прокопенко І. Ф. Дитиноцентризм у педагогічній творчості академіка В. Г. Кременя. URL: www. info-library.com.ua/books-text-10289.html| (дата звернення: 03.03.2018).

Протоколи засідань Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень з педагогічних та психологічних наук в Україні (2004–2010 рр.). URL: https://www.google.com.ua/search?q=Про токоли+засідань+координаційної+ради+НАПН+Уккраїни&rlz=1C1AVSX_enUA734UA735&oq =Протоколи+засідань+коо (дата звернення: 05.03.2018).

Становлення психологічної думки в Україні: провідні ідеї та історія розвитку: монографія / В. В. Турбан (ред.). Київ – Кіровоград, Імекс-ЛТД, 2014. 306 с.

Становлення базових парадигм української психології: монографія / В. В. Турбан (ред.). Київ: Слово, 2017. 257 с. 

Повний текст: PDF (укр.)