Ольга Галюка

ORCID iD 0000-0001-6257-6118

аспірант кафедри початкової та дошкільної освіти, Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, 79000 Львів, Україна,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI: 10.28925/2078-1687.2019.1-2.2936

СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА: СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПОНЯТТЯ

У статті здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз поняття «соціальна мобільність». Узагальнено основні підходи щодо трактування змісту соціальної мобільності: філософський, соціологічний, психологічний, педагогічний. Виділено та охарактеризовано функції соціальної мобільності: пізнавальну, професійно-організаційну, особистісну, мотиваційну. Запропоновано характеристику таких різновидів мобільності, як «соціальна», «вертикальна», «горизонтальна» тощо. З’ясовано зміст понять «педагогічна мобільність», «професійна мобільність», означено характерні ознаки цих дефініцій та виокремлено шляхи їх формування у педагогів. Схарактеризовано показники сформованості готовності до професійної мобільності педагога.

Ключові слова: мобільність; педагогічна мобільність; педагог; професійна мобільність; соціальна мобільність.

Література
Брижак Н. Професійна мобільність як фахова якість майбутнього вчителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. Вип. 1 (38). С. 67–70.

Захарчин Г., Гладун О. Професійна мобільність персоналу як складова адаптаційної політики підприємства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Логістика. 2017. № 863. С. 51–56.

Кіліченко О. Професійна мобільність учителя початкової школи: курс лекцій, опорні схеми. ІваноФранківськ: ПНУ. 2017. 112 с.

Коваліско Н., Сенюра О. Специфіка й механізми функціонування соціальних ліфтів у сучасному суспільстві. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2015. Вип. 6. С. 79–82.

Копчак Ю., Копчак Л., Никорак Я. Педагогічна мобільність у добу змін та трансформацій. Гірська школа Українських Карпат. 2016. № 15. С. 49–53.

Курлянд З. Теорія і методика професійної освіти. 2012. URL: https://pidruchniki.com/1029022855100/ pedagogika/profesiyna_mobilnist_vikladacha_profesiynoyi_shkoli (дата звернення 20.01.2019).

Олійник К. Професійна мобільність як складова підготовки працівників соціальної служби. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_10_64 (дата звернення 20.01.2019).

Сачук Ю. Ґенеза поняття «соціально-професійна мобільність». Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. Вип. 1–2. С. 32–37.

Словник іншомовних слів / С. Морозов, Л. Шкарапута (укладачі). Київ: Наукова думка, 2000. 680 с.

Сушенцева Л. Психологічні аспекти формування професійної мобільності як умови гуманізації сучасної освіти. Гуманізм та освіта. Збірник матеріалів Х Міжнародної науково-практичної конференції, м. Вінниця, 14–16 вересня 2010 р. Вінниця: УНІВЕРСУМ. Вінниця, 2010. С. 180– 184.

Фамілярська Л. Мобільність сучасного вчителя: теоретико-методологічний аспект. Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. Вип. 4. С. 16–20. Філософський енциклопедичний словник / В. Шинкарук та ін. Київ: Абриз, 2002. 742 с. Бауман З. Глобализация. Последствия для человека и общества. Москва: Весь Мир, 2004. 264 с.

Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. Москва: Издательство политической литературы, 1992. 576 с.

Cambridge dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/mobility Urry-J.-Mobility-and-Connections.-URL:-http://ville-en-mouvement.pagesperso-orange.fr/ telechargement/040602/mobility.pdf (дата звернення 20.01.2019)

Повний текст: PDF (укр.)