Ревенко Вікторія

ORCID iD 0000-0002-5193-196X

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри англійської філології, Криворізький державний педагогічний університет, пр. Гагаріна, 54, 50086 Кривий Ріг, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.6470

ЗАСТОСУВАННЯ ТРЕНІНГІВ У ФОРМУВАННІ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Соціально-економічні зміни в сучасній Україні, зокрема її інтеграція в європейське співтовариство, зумовлюють необхідність реформування системи вищої освіти, що передовсім спрямовується на більш якісну професійну підготовку майбутнього вчителя іноземних мов. Саме тому ця стаття присвячена упровадженню інтенсивних технологій, зокрема тренінгів, у процес формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх педагогів у межах вивчення дисципліни «Практичний курс англійської мови». Метою статті є підтвердження ефективності використання тренінгів професійного розвитку в процесі формування окремих показників іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів англійської мови.

У дослідженні іншомовну комунікативну компетентність майбутнього вчителя іноземних мов розглянуто як сукупну характеристику знань, умінь та навичок, що інтеріоризовані особистістю та проявляються в готовності до участі в іншомовній міжкультурній комунікації,  здатності вивчати іноземну мову як предмет  навчання інших цієї мови.

У процесі дослідження упроваджувалася програма тренінгів професійного розвитку, що передбачала: тренінг із формування полікультурного компоненту іншомовної комунікативної компетентності; тренінг із формування персонального компоненту професійної компетентності, зокрема формування професійних якостей майбутнього педагога; тренінг  із розвитку комунікативних умінь; тренінг із розвитку творчих здібностей. В основу тренінгів покладено інтерактивні прийоми, що передбачали різні види інтерактивної взаємодії в системах «студент – студент», «викладач – студент(и)», «студент – мінігрупа», «студент –академгрупа». Доведено ефективність використання тренінгів як засобу формування окремих показників іншомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Діагностика рівня сформованості означених показників до та після експериментального навчання свідчить про зростання кількості студентів з високим та середнім рівнем іншомовної комунікативної компетентності.

Ключові слова: інтерактивні прийоми;  іншомовна комунікативна компетентність;  професійна підготовка майбутнього вчителя іноземних мов;  професійно значущі якості;  тренінг.

Література

Бакум З., Пальчикова О. Крос-культурний підхід у викладанні іноземної мови студентам-філологам. Теоретична і дидактична філологія. 2012. № 13. С. 3–7.

Бігич О. Б. (Ред.). Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції: курс лекцій. Київ: Ленвіт, 2010. 332 с.

Бориско Н. Ф. Формирование профессионально ориентированной коммуникативной компетенции на практических занятиях по иностранному языку или Сколько методики нужно будущему учителю? Іноземні мови. 2010. № 2. С. 3–10.

Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учебное пособие. Москва: Академия, 2006. 336 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/ (дата звернення: 28.08.2018).

Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–42.

Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф. дис… канд. пед. наук: спец.13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Харків, 2004. 20 с.

Костюкова Т. А., Морозова А. Л. Развитие иноязычной коммуникативной компетентности студентов неязыковых вузов: монография. Томск: ТПУ, 2011. 119 с.

Педагогический энциклопедический словарь / сост. Бим-Бад Б. М. Москва: Большая российская энциклопедия, 2003. 528 с.

Ревенко В. В. Застосування інтерактивних технологій навчання у процесі професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов: методичні рекомендації. Кривий Ріг: КДПУ, 2016. 45с.

Роман С. В. Професійно орієнтована іншомовна комунікативна компетентність майбутніх учителів іноземної мови як предмет формування в курсі практики усного та писемного мовлення. Іноземні мови. 2012. № 2. С. 39–45.

Скляренко Н. К. Методика формування іншомовної граматичної компетенції в учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Іноземні мови. 2010. № 4. С. 15–25.

Ставицька І. В. Іншомовна компетентність: місце дефініції у термінологічному полі сучасних наукових суджень. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 4 (30). С. 280–286.

Тарнопольський О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти: посібник. Київ: Інкос, 2006. 248 с.

Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования. Народное образование. 2003. № 2. С. 58–64.

Чорна О. О. Особливості та практика формування іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей). Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. 2013. Вип. 22. С. 230–237.

Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам. Теория и практика. Москва: Филоматис, 2004. 416 с.

Hymes D. On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1971. 174 p.

Lewis M. Practical Techniques: For Language Teaching. Hove: Language Teaching, 1985. 133 p.

Maiier N. The methodological training of future university teachers to implement intercultural foreign language education: competency-based approach. Advanced Education. 2017. № 8. С. 4–9. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.101358.

Повний текст: PDF (англ.)