Людмила Ракітянська

ORCID iD 0000 0003 3586 2754 

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри методики музичного виховання, співу 
та хорового диригування, Криворізький державний педагогічний університет, пр. Гагаріна, 54, 50086 Кривий Ріг, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.3542

СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ПОНЯТТЯ «ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ»

 У статті розкривається сутність поняття «емоційний інтелект», яким визначено новий психологічний феномен, що досліджується в контексті загальної проблеми психології особистості. Зазначені актуальність та багатоаспектність проблеми емоційного інтелекту. Коротко викладена історія становлення та розвитку поняття «емоційний інтелект», пов’язана з іменами американських учених, яким належать перші дослідження цього феномену, його теоретичне осмислення та трактування. Аналізуються розроблені американськими вченими моделі емоційного інтелекту, які різняться між собою як за змістом та структурою, так і за методиками вимірювання емоційного інтелекту. Розглядаються погляди видатних вітчизняних вчених-психологів на взаємозв’язок інтелекту та емоцій як психічний феномен.

Ключові слова: емоції;  емоційний інтелект;  здібність;  інтелект;  модель;  особистість.

Література
 

Алексеев П. В. Философы России ХIХ–ХХ столетий: Биографии, идеи, труды. Москва: Академический проект, 2002. 1152 с.

Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии. Новополоцк: ПГУ, 2011. 388 с.

Бердяев Н. А. Опыт парадоксальной этики. Москва: ООО Изд-во АТС; Харьков: Фолио, 2003. 701 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений. Т. 2. Москва: Педагогика,1982.

Зязюн І. А. Духовна еліта у суспільстві: інтелігентність і громадськість. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти / за ред. Л. Тавжнянського та О. Романовського. Харків: НТУ «ХПІ», 2003. Вип. 1 (5). С. 32–41.

Карпов А. В., Петровская А. С. Психология эмоционального интеллекта: теория, диагностика, практика: монография. Ярославль: ЯрГу, 2008. 344 с.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка, 2008. 424 с.

Лафренье П. Эмоциональное развитие детей и подростков. Санкт-Петербург: Прайм-Еврознак, 2004. 256 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. Москва: Политиздат, 1975. 304 с.

Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 95–109.

Олексюк О. М. Педагогічний наратив у професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія:Педагогічні науки. Кропивницький, 2018. С. 12–15.

Оськин В. На пороге эмоциональной революции. Управление персоналом. 2004. № 6. С. 49–53.

Петрушин В. И. О развитии эмоционального интеллекта в процессе музыкальных занятий. Музыкальное искусство и образование. 2016. № 2. С. 68– 82.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер. 2008. 713 с.

Bar-On R. Emotional Intelligence Inventory (EQ-I): Technical Manual. Toronto: Multi-Health System, 1997.

Bar-On R., Parker J. Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossev-Bass, 2000. P. 363– 388.

Goleman D. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books, 1995.

Gardner H. Frames of mind. New York: Basic Books, 1983.

Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books, 1993.

Mayer J. D., Salovey P. The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence. 1993. № 17 (4). P. 433–442.

Mayer J. D., Salovey Р., Caruso D. Emotional Intelligence. Test.Needham, MA: Virtual Knowledge, 1997.

Mayer J. D., Salovey Р., Caruso D. Models of emotional intelligence. Handbook of Human Intelligence / R. J. Sternberg (Ed.). Cambrige, UK: Cambrige University Press, 2000. P. 396–420.

Mayer J. D. A field guide to emotional intelligence.Philadelphia, P.A.: Psychology Press, 2001.P.3–24.

Mayer J. D. Salovey Р., Caruso D. Mayer – Salovey – Caruso. Emotional Intelligence. Test (MSCEIT). Toronto: Multi-Health Systems, 2002.

Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality. 1990. № 9. P. 185–211.

Повний текст: PDF (укр.)