Ірина Соколова

ORCID iD 0000-0003-4425-1859

доктор педагогічних наук, професор,  професор кафедри організації вищої освіти, управління охороною здоров’я та гігієни, Донецький національний медичний університет, бул. Шевченка, 80, 87500 Маріуполь, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.2534

МЕТА–ПРОФІЛЬ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПІДГОТОВКИ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: РЕЗУЛЬТАТИ ФОКУС-ДОСЛІДЖЕННЯ

У статті описано процедуру розробки мета-профілю програми підготовки менеджерів освіти на магістерському рівні з використанням методики фокус-дослідження. З’ясовано основний контекст освітньої програми, яку автор розглядає в якості інтерфейсу між ринком праці і ринком освітніх послуг. Уточнено зміст базових понять; розроблено мета-профіль компетентнісно-орієнтованої і студентоцентрованої освітньої програми, в якій репрезентовано компетентності керівника закладу освіти. Автором представлено модель двох доменів, які унаочнюють загальні і професійні компетентності менеджера освіти, враховують думку здобувачів вищої освіти і потенційних споживачів, гармонізуючи з моделями компетентностей Tuning для галузей знань «Освіта\Науки про освіту», «Менеджмент».

Ключові слова: вища освіта;  загальні, фахові, предметні компетентності;  магістр з менеджменту;  менеджер освіти; мета-профіль програми;  освітня програма;  фокус-дослідження.

Література 

Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В. Безпекові виміри освітньої політики: світовий досвід та українські реалії: аналітична доповідь. Київ: НІСД, 2017. 44 с.

Захарченко В. М, Калашнікова С. А., Луговий В. І., Ставицька А. В., Рашкевич Ю. М., Таланова Ж. В. / За ред. В. Г. Кременя. Національний освітній глосарій: вища освіта. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.

Карлофф Б. Деловая стратегия. Москва: Экономика, 1991. 238 c.

Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України. URL: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016. (дата звернення: 28.06.18).

МОН України. Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. Заклади вищої освіти. URL: https://www.inforesurs.gov.ua/reestr/?ut=1 (дата звернення: 30.05.2018).

МОН України. Загальна середня освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/zagalna-serednya-osvita (дата звернення: 15.06.2018). 

МОН України. Проекти стандартів вищої освіти. Другий магістерський рівень. Спеціальність 073 Менеджмент. 2017. 17 с. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti. (дата звернення: 30.05.2018).

Про затвердження Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248149695 (дата звернення: 30.05. 2018).

Про затвердження Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 291 від 28.03.2018. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0454-18 (дата звернення: 20.05.2018).

Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності: Постанова Кабінету міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187; зі змінами від 10.05. 2018 р. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248779880 (дата звернення: 28.06.2018).

Beneitone P., González Ju., Wagenaar R. (Eds). Meta-profiles and profiles: a new approach to qualifications in Latin America. Bilbao: University of Deusto, 2014. 188 p.

Cunningham J., Key E., Capron R. An evaluation of competency-based education programs: A study of the development process of competency- based programs. The Journal of Competency-Based Education. 2016. № 1. P. 130–139. DOI: 10.1002/cbe2.1025.

GonzalezJ.,Yarosh M.Building degree profiles.The Tuning Approach. Tuning Journal for Higher Education. 2013. № 1. P. 127–163. DOI: http://dx.doi.org/10.18543/tjhe-1(1)-2013pp37-69.

International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal: UNESCO, Institute for Statistics, 2012. 88 p.

Johnstone S. M. &, Soares L. Principles for Developing Competency-Based Education Programs. Change: The Magazine of Higher Learning. 2014. № 46 (2). P. 12–19. DOI: 10.1080/00091383.2014.896705.

LeClair J., Berenson R.Designing a Competency Based Education (CBE) Program: Context, Challenges, and Pivots. The EvoLLLution. 2015. URL: https://evolllution.com/revenue-streams/market_opportunities/designing-a-competency-based-education-cbe-program-context-challenges-and-pivots (дата звернення: 03.06. 2018).

Lokhoff J., Wagenaar R. A. Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Including Programme Competences and Programme Learning Outcomes. Bilbao, Groningen, The Hague: Nuffic / TUNING Association, 2010. 96 p.

Tuning Educational Structures in Europe. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Education. 2009. 109 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/subject-areas/education.html (дата звернення: 04.06. 2018).

Tuning Educational Structures in Europe: Universities’ Contribution to the Bologna Process. An introduction. Bilbao: Universidad de Deusto, 2008. 164 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/ (дата звернення: 04.06. 2018).

Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Bilbao, Groningen and The Hague, 2010. 97 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/publications.html (дата звернення: 04.06. 2018).

Tuning Russia. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Management. Bilbao: University of Deusto, 2013. 61 p. URL: http://tuningacademy.org/reference-points/?lang=en (дата звернення: 03.06. 2018).

Повний текст: PDF (укр.)