Олександр Савчин

ORCID iD 0000-0003-3994-5872

викладач кафедри психології і педагогіки дошкільного навчання, ДВНЗ Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», вул. Сухомлинського, 30, 08401Переяслав-Хмельницький, Україна,

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.111119

ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ УМІНЬ БУДУВАТИ РОЗПОВІДІ РІЗНОГО ТИПУ

У статті подано аналіз проблем формування умінь у дітей старшого дошкільного віку будувати розповіді різного типу. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічної та спеціальної літератури, виходячи з основної дефініції «будування розповіді», сформульовано підрядний термін стосовно теми дослідження: «будування розповідей різного типу». Розкрито та обґрунтовано психолого-педагогічні умови формування стійких умінь створення та доцільного застосування розповідей різного типу у дітей старшого дошкільного віку. Визначено компоненти, критерії, показники та рівні сформованості умінь будувати різного типу розповіді у дітей шостого року життя. Виокремлено етапи формування стійких умінь будувати різного типу розповіді старшими дошкільнятами.

Дефіцит дієвих педагогічних технологій щодо формування у дітей старшого дошкільного віку умінь будувати та доцільно застосовувати розповіді всебічної типізації значно знижує ефективну підготовку дітей до школи.

Запропонована педагогічно-мотиваційна технологія щодо формування у дітей шостого року життя стійких умінь створювати розповіді різних типів забезпечує маленьку особистість дієвим комунікативним інструментом, що неодмінно сприятиме її самореалізації як в шкільному середовищі, так і в кар’єрі, суспільстві, власному житті.

Окреслені перспективи подальших наукових досліджень,представлені такі самостійні типи розповідей, як розповідь – інструкція та розповідь – презентація.

Ключові слова: авторська педагогічно-мотиваційна технологія;  зв’язне мовлення;  коучер;  монологічне мовлення;  розповіді різного типу;  розповідь–інструкція;  розповідь–презентація;  сучасні комп’ютерні гаджети;  тьютор;  фасилітаційне  середовище.

Література

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf (дата звернення 15.11.2018).

Баранник Д. Х. Усне монологічне мовлення: дис… д-ра. філолог. наук. Київ, 1969. 305 c.

Білодід І. К. Роль усної літературної мови в мовній практиці соціалістичного суспільства Закономірності розвитку усного літературного мовлення. Київ: Наукова думка, 1965. С. 5–54.

Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: хрестоматія. Київ: Слово, 2005. 720 с.

Гумбольдт В. Язык и философия культуры. Москва: Прогрес, 1985. 448 с.

Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психологічний та лінгвістичний аспекти. Київ: НМЦВО, 2003. 300 с.

Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: Монографія. Київ: Фенікс, 2008. 497 с.

Ладыженская Т. А. Анализ устной речи учащихся VVІІІ классов. Москва: АПН РСФСР, 1963.

Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. Москва: Смысл; Санкт-Петербург: Лань, 2003. 287 с.

Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов. Москва: Просвещение, 1985. 513 c.

Повний текст: PDF (укр.)