Ірина Регейло

ORCID iD 0000-0003-0512-2456

доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, начальник науково-організаційного відділу, Президія НAПН України, вул. Січових Стрільців, 52 а, 04053 Київ, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.717

ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ЦІННОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСТОРУ ВИЩОЇ ОСВІТИ (2010 – 2018 рр.): ПРІОРИТЕТНІ ОРІЄНТИРИ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

На основі аналізу нормативних документів з’ясовано ціннісні принципи Болонського процесу і Європейського простору вищої освіти та інструменти, якими вони реалізуються в освітньому процесі. Встановлено перелік фундаментальних цінностей, які введено впродовж двадцятиріччя реформування вищої освіти в умовах ЄПВО з урахуванням національних законодавчих рамок. Висвітлено необхідність розроблення стратегії розвитку закладу вищої освіти, зокрема, визначення його місії, візії, мети тощо, де цінності є основним підґрунтям й орієнтиром не лише для закладу та суспільства загалом, але і викладацького персоналу. Доведено, що, науково-педагогічний працівник закладу вищої освіти зобов’язаний ідентифікувати себе з його цінностями, виступати їх носієм у такому середовищі і суспільстві та бути активним їх «ретранслятором».

Ключові слова:  Болонський процес;  викладацький персонал;  Європейський простір вищої освіти;  Європейський дослідницький простір;  комюніке;  науково-педагогічні працівники,  фундаментальні цінності;  ціннісні принципи.

Література

Болонський процес у період до 2020 року – Європейський простір вищої освіти у новому десятилітті. Комюніке конференції європейських міністрів вищої освіти, Льовен та Лювен-ля-Ньов, 28–29 квітня 2009 року. URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Louvain_Communique(2009).pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Будапештсько-Віденська декларація про створення Європейського простору вищої освіти. URL: http://www.edupolicy.org.ua/files/Budapest-Vienna_Declaration (2010).pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Спільна декларація міністрів освіти Європи «Європейський простір у сфері вищої освіти». Болонья, 19 червня 1999 року. URL: http://zakon.rada. gov.ua/laws/show/994_525 (дата звернення: 25.09.2018).

Заява з зустрічі в Єревані. URL: http://lpehea.in.ua/sites/default/files/ documents/2016/05/24/yerevanske_komyunike_2015.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Калашнікова С. Болонський процес: основні дати, документи, напрями розвитку та виклики. Правові засади реалізації Болонського процесу в Україні: монографія / за заг. ред. В. Лугового, С. Калашнікової. Київ: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. С. 6–24.

Луговий В. І., Слюсаренко О. М., Таланова Ж. В. Ціннісно-орієнтаційні компетентності як невід’ємна складова кваліфікацій. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2018. № 1 (98). С. 5–19.

Паризьке комюніке, Париж, 25 травня 2018 р. URL: http://erasmusplus.org.ua/search/158-materialy-here-team/1904-dokumenty-yevropeiskoho-prostoru-vyshchoi-osvity-yepvo.html (дата звернення: 25.09.2018).

Регейло І. Ю. Ціннісні орієнтири Болонського процесу (1988–2009 рр.): нормативно-правовий аспект. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. № 3–4. С. 43–51.

Adair W., Hideg I., Spence J. The Culturally Intelligent Team: The Impact of Team Cultural Intelligence and Cultural Heterogeneity on Team Shared Values. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2013. № 44 (6). P. 941–962. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022113492894.

Bergen Communiqué. The European Higher Education Area – Achieving the Goals. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Bergen, 19–20 May 2005. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2005_Bergen/52/0/2005_Bergen_Communique_english_580520.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Berlin Communiqué. Communiqué of the Conference of Ministers responsible for Higher Education in Berlin on 19 September 2003. Realising the European Higher Education Area. URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2013/03/BerlinCommunique1.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Bucharest Communiqué. Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area. Final Version. URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2013/03/Bucharest-Communique-20121.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area. March 12, 2010. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2010_Budapest_Vienna/64/0/Budapest-Vienna_Declaration_598640.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Fundamental Values of the Bologna Process. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/20170524-25-Gozo/73/4/BFUG_MT_NO_54_6_FundamentalValues_762734.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Fundamental Values of the EHEA. URL: http://www.ehea.info/ media.ehea.info/file/20171109-10-Tartu/79/1/BFUG_EE_RU_56_11FV_ BackgroundPaperTartu_839791.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Gaebel M., Zhang Th. Trends 2018. Learning and teaching in the European Higher Education Area. URL: https://eua.eu/downloads/publications/trends-2018-learning-and-teaching-in-the-european-higher-education-area.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Leuven and Louvain-la-Neuve Communiqué. The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28–29 April 2009. URL: https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/Bologna_2009_Leuven-Communique.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

London Communiqué. Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world. 18 May 2007. URL: https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/Bologna_2007_London-Communique.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Lovat T. The New Values Education: A Pedagogical Imperative for Student Wellbeing. International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing / Eds. T. Lovat, R. Toomey, N. Clement. Dordrecht: Springer, 2010. P. 3–18. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-8675-4_1.

Noorda S. Regular assessment of academic values is crucial to EHEA. URL: http://www.magna-charta.org/resources/files/noorda-speech-paris-2018/at_download/file/NoordaEHEA_2018_May_25.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Pagliaro S., Ellemers N., Barreto M. Sharing moral values: anticipated ingroup respect as a determinant of adherence to morality-based (but not competence-based) group norms. Personality and Social Psychology Bulletin. 2011. № 37 (8). P. 1117–1129. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167211406906.

Paris Communiqué. Paris, May 25th 2018. URL: http://www.ehea2018.paris/ Data/ElFinder/s2/Communique/EHEAParis2018-Communique-final.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Prague Communiqué. Towards the European Higher Education Area. Communiqué of the meeting of European Ministers in charge of Higher Education in Prague on May 19th 2001. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2001_Prague/ 44/2/2001_Prague_Communique_English_553442.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Sorbonne Joint Declaration. Joint declaration on harmonisation of the architecture of the European higher education system. URL: http://www.mab.hu/web/doc/kulfold/ Sorbonne_declaration.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Strengthening European Identity through Education and Culture. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. The European Commission’s contribution to the Leaders’ meeting in Gothenburg, 17 November 2017. Strasbourg, 14.11.2017. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/ ?uri=CELEX:52017DC0673&from=EN (дата звернення: 25.09.2018).

The Bologna Process looks towards its third decade: Enhancing achievements and responding to a changing context. May 2018. URL: https://eua.eu/downloads/ publications/the-bologna-process-looks-towards-its-third-decade.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

The Magna Charta of the European Universities. URL: http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/ (дата звернення: 25.09.2018).

Treadwell P., Ackroyd P., O’Reilly A. Value Based Leadership and Management – Creation, Permeation and Visibility: A Critical Analysis of Value Development in a Leading New UK University. 2006. URL: https://www.oecd.org/site/imhe2006bis/37245010.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Veugelers W. Different Ways of Teaching Values. Educational Review. 2000. № 52 (1). P. 37–46. DOI: https://doi.org/10.1080/00131910097397.

Veugelers W., Vedder P. Values in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice. 2003. № 9 (4). P. 377–389. DOI: https://doi.org/10.1080/1354060032000097262.

Watt H., Richardson P. Motivational Factors Influencing Teaching as a Career Choice: Development and Validation of the FIT-Choice Scale. The Journal of Experimental Education. 2007. № 75 (3). P. 167–202. DOI: https://doi.org/10.3200/JEXE.75.3.167-202.

Yerevan Communiqué. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2015_ Yerevan/70/7/YerevanCommuniqueFinal_613707.pdf (дата звернення: 25.09.2018).

Повний текст: PDF (укр.)