Соколова Ірина 
ORCID iD 0000-0003-4425-1859
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та освіти, Маріупольський державний університет, пр. Будівельників, 129 а, 87500 Маріуполь, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2017.4.1421

ЄВРОПЕЙСЬКА МОДЕЛЬ ЗАПЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

У запропонованій статті представлено авторське бачення Європейської моделі забезпечення якості вищої освіти. Враховуючи сучасний контекст освітньої політики, обґрунтовано основні компоненти Європейської моделі забезпечення якості вищої освіти на регіональному (європейському) рівні. Акцентовано увагу на ціннісних ознаках забезпечення якості вищої освіти, що їх увиразнюють поняттєві маркери. Конкретизовано роль суб’єктів освітньої політики і основних провайдерів вищої освіти щодо забезпечення якості; визначено і охарактеризовано інструменти прозорості (акредитація, аудит, бенчмаркінг, оцінювання, екселенс) і основні процедури забезпечення якості у Європейському просторі вищої освіти (європейські і національні мета-рамки кваліфікацій, результати навчання, ECTS).

Ключові слова:  Європейська модель забезпечення якості;  забезпечення якості;  інструменти забезпечення якості;  освітня політика;  процедури забезпечення якості;  стандарти забезпечення якості.

References

Annual report 2015 (2016). European University Association. Editing: Jessica Carter. Retrieved from http://www.eua.be (eng).

Blanco−Ramirez, G. (2014). International accreditation as global position taking: An empirical exploration of U.S. accreditation in Mexico. Higher Education, 69 (3), 361−374. Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.1007/s10734-014-9780-7 (eng).

Brusoni, Manuela, et al. (2014). The Concept of Excellence in Higher Education : Technical report. Belgium: ENQA AISBL, Brussels, Belgium, 41. Retrieved from http://www.enqa.eu/index.php/publications/, doi:10.13140/RG.2.1.2146.7683 (eng).

Crozier, F., et al. (2006). Terminology of quality assurance: towards shared European values? European Association for Quality Assurance in Higher Education 2006, Helsinki (eng).

ECA Principles for the Selection of Experts (2005). Dublin. Retrieved from http://ecahe.eu/ (eng).

ENQA (2015). Strategic plan 2016–2020. Retrieved from http://www.enqa.eu/index.php/about-enqa/strategic-plan-2016-2020/ (eng).

ENQA (2012). Quality Procedures in the European higher education area and Beyond – Visions for the future. (Third ENQA survey, Occasional papers 18). Brussels: ENQA (eng).

ESMU (2010). Benchmarking in European Higher Education: A University Benchmarking Handbook (Brussels, ESMU) (eng).

ESU Activity report 2015 (2016). Alexandra Antonescu (Ed.). Brussels. Retrieved from: https://www.esu-online.org/?publication=activity-report-2015 (eng).

EUA (2010). Policy Statement on Quality and Quality Assurance in the EHEA. Retrieved from http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/EUA-QA-Policy-2010.pdf?sfvrsn=4 (eng).

European Association for Quality Assurance in Higher Education. (2009). Helsinki, 3rd edition. Retrieved from http://www.enqa.eu/(eng).

European Centre for Strategic Management of Universities (ESMU) (2008). Benchmarking in European Higher Education. A Practical Guide (Brussels, ESMU) (eng).

European Commission/EACEA/Eurydice. (2015). The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union (eng).

European Association of Institutions in Higher Education (EURASHE). Policy. Retrieved from http://www.eurashe.eu/policy/ (eng).

Gover, A., Loukkola, T., & Sursock, A. (2015). ESG Part 1: Are Universities Ready? – Retrieved from http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/eua_occ_papers_esg_web (eng).

Institutional evaluation programme. A tool for strategic change. Supporting continuous improvement (2015). IEP EUA-Institutional Evaluation Programme. Retrieved from http://www.eua.be/iep (eng).

INQAAHE (2016). Guidelines of Good Practice. (2016 revised version). Retrieved from http://www.inqaahe.org/sites/default/files/GGP2016.pdf (eng).

Ryan, P. (2015). Quality assurance in higher education: A review of literature. Higher Learning Research Communications, 5(4). Retrieved from http://dx.doi.org/10.18870/hlrc.v5i4.257 (eng).

Schindler, L., Puls-Elvidge, S., Welzant, H., & Crawford, L. (2015). Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications, 5 (3), 3-13. Retrieved from http://dx.doi.org/10.18870/hlrc.v5i3 (eng).

Sels, H., & Hooge, N. (2012). Benchmarking - An appropriate tool for decision-making and improving or just another hype? How does quality assurance make a difference? 22-24 November, Tallinn University, Estoniа (eng).

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (2015). Brussels, Belgium (eng).

The European Qualifications Framework for LLL (2011). Retrieved from http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/general/eqf/leaflet_en.pdf (eng).

Trends 2015: Learning and Teaching in European Universities (2015) / by Andree Sursoce, EUA (eng).

UNESCO (2010). Quality Assurance and Recognition. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved from http://www.unesco.org/en/ higher-education/quality-assurance-and-recognition (eng).

Vlăsceanu, L., et al. (2004). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions Bucharest. UNESCO-CEPES (eng).

Wächter, B. et. al. (2015). University quality indicators: A critical assessment. Study. European Parliament. doi:10.2861/426164 QA-02-15-583-EN-N141 (eng).

Yerevan Communiqué (2015). Final version. Соnference of Ministers responcible for higher education, Yerevan, 14-15 May. Retrieved from https://www.ehea.info/ cid101764/ministerial-conference-yerevan-2015.html (eng).

Повний текстPDF (укр.)