Замкова Наталія, доктор філософських наук, доцент, директор інституту, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету, вул.Соборна, 87, 21050 Вінниця, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
 
Войнаровська Наталя, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземної філології та перекладу, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету, вул.Соборна, 87, 21050 Вінниця, Україна, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2017.2.9599

ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ А. ЛЮКА ТА П. ФРІБОДІ: ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ПРАКТИЦІ

Стаття присвячена моделі чотирьох функціональних ролей читача, розробленій австралійськими педагогами А.Люком та П.Фрібоді наприкінці минулого сторіччя з метою підвищення загального рівня критичного читання у суспільстві. У нашому дослідженні розглянуто два первинних етапи зазначеної моделі, такі як декодування тесту та формування смислу. Практична цінність даного дослідження полягає у наведенні конкретних прикладів аудиторного застосування ролей читача у процесі підготовки бакалаврів філології та перекладу.

Проаналізовано погляди ряду науковців стосовно першої та другої складових моделі, їх функцій та цілей. Відповідно, роль декодування тексту допомагає сформувати кодову компетенцію студентів, що уможливлює процес розпізнання та декодування інформації у тексті, та поєднання його з асоційованими звуками та структурами. Особливо корисними для проведення дослідження були приклади пізнавальної діяльності студентів, які доводили результативність використання технік декодування. Варто наголосити, що наступна роль формування смислу, може бути впроваджена лише за умови успішної реалізації першої ролі. У даному випадку, вирішальним фактором у розгляді нового тексту є особистий досвід читача, тобто особи, яка формує смисл. Як свідчать останні дослідження питань критичного читання, особа, яка формує смисл, стає учасником змісту тесту та інтерпретує його через призму власного досвіду, що сприяє розвитку її семантичної компетенції.

Практичне застосування у викладацькій діяльності двох досліджуваних ролей з моделі А.Люка та П.Фрібоді має ряд позитивних ознак. Було обрано сприятливе середовище для виконання функцій та досягнення цілей даного підходу, а саме – вивчення трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» у межах навчального курсу «Класичної літератури» з програми підготовки бакалаврів філології та перекладу. Найбільш вдалими проявами реалізації процесу декодування тексту виявились такі види діяльності: взаємне консультування студентів, побудова запитань, підбір питань для дискусій, а також окрема увага до специфічного вокабуляру даного тесту. Здобутком реалізації функції формування смислу стало врахування соціально-культурного досвіду читача для спільного аналізу тексту та повідомлення інформації.

Ключові слова:  виховання грамотності;  вища освіта;  декодування тексту;  іншомовна компетенція; критична грамотність;  підготовка перекладачів;  семантична компетенція. 

Література

  1. Christie F. Literacy and Schooling. London: Routledge / F. Christie, R. Misson. – 1998. – 192 p., DOI:10.4324/9780203019559.
  2. Ho C. M. Transforming Literacy and Language: Multimodality and Literacy in the New Media Age / C. M. Ho, A. P. Leong, K. T. Anderson. –  Bloomsbury Academic, 2011. – 244 p., DOI:10.5040/9781474212014.
  3. Larson J. The SAGE Handbook of Early Childhood Literacy / J. Larson, J. Marsh. – London: SAGE Publications Ltd. – 2013. – 704 p., DOI:10.4135/9781446247518.
  4. Larson J. Making Literacy Real: Theories and Practices for Learning and Teaching / J. Larson, J. Marsh. – London: SAGE Publications Ltd. – 2015. – 190 p., DOI:10.4135/9781473910508.
  5. Melda N. Y. Handbook of Research on Media Literacy in the Digital Age / N. Y. Melda. – Hershey, PA: IGI Global, 2016. – 532 p., DOI:10.4018/978-1-4666-9667-9.
  6. Moss B. A close look at Close Reading: Teaching Students to Analyze Complex Texts / B. Moss, D. Lapp, M. Grant, K. Johnson. – Alexandria, United States: Association for Supervision & Curriculum Development, 2015. – 208 p.
  7. Nokes J. D. Building Students’ Historical Literacies: Learning to Read and Reasons with Historical Texts and Evidence / J. D. Nokes. – New York, NY: Routledge, 2013. – 220 p., DOI:10.7202/1029434ar.
  8. Strop M. Multimedia Texts Set: Changing the Shape of Engagement and Learning / M. Strop, J. Carlson. – Winnipeg, Canada: Portage & Main Press, 2010. – 177 p.
  9. Tompkins G. Literacy for the 21st Century / G. Tompkins, R. Campbell, D. Green, C. Smith. – New York: Pearson, 2014. – 504 p.

 
Повний текст: PDF (eng.)