Майєр Наталія, доктор педагогічних наук, доцент, Київський національний лінгвістичний університет, вул. Велика Васильківська, буд. 73, 03680 м. Київ, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2016.4.129135

РEФЛЕКСИВНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
У статті розглянуто рефлексивний підхід як один із засадничих для організації навчального процесу з формування методичної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов під час
їхньої самостійної роботи. Окреслено особливості реалізації рефлексивного підходу шляхом відповідної організації освітнього процесу, спрямованого на формування й розвиток у магістрантів
рефлексивного знання, рефлексивного мислення, рефлексивної позиції, рефлексивних умінь, методичної рефлексії.
Ключові слова:  інформаційно-комунікаційне навчальне середовище;  магістрант;  майбутній викладач іноземних мов;  методична компетентність;  методична рефлексія;  рефлексивний підхід;  самостійна робота.

Література
1.            Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин – М. : Издательство ИКАР, 2009. – 448 с.
2.            Артюшина Л. А. Дидактические средства включения рефлексивных умений школьников в содержании образования : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Л. А. Артюшина. – Нижний Новгород, 2008. – 24 с.
3.            Бессонова Е. А. Рефлексия и её развитие в процессе учебно-профессионального становления будущего учителя: дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Бессонова Елена Анатольевна. – Хабаровск, 2000. – 160 с.
4.            Брушлинский А. В. Субъект : мышление, учение, воображение : Избранные психологические труды. – [2-е изд., испр.] / А. В. Брушлинский. – М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПР «МОДЭК», 2003. – 408 с.
5.            Генисаретский О. И. Понятие о методической рефлексии и методических коммуникациях [Електронний ресурс] / О. И. Генисаретский. – Режим доступу: http://prometa.ru/olegen/publications/17
6.            Гуреев А. П. Рефлексия профессиональной деятельности педагога как психолого-педагогическая проблема : дис. … канд. пед.. наук: 13.00.01, 13.00.08. – Челябинск, 2001. – 154 с.
7.             Князян М. О. Самостійно-дослідницька діяльність майбутніх учителів іноземних мов: теорія і практика: монографія / Марія Олексіївна Князян. – Ізмаїл : Сміл, 2006. – 242 с.
8.            Коваль Т. І. Професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-економістів : монографія / Тамара Іванівна Коваль. – К. : Ленвіт, 2007. – 264 с.
9.            Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык : [пособие для учителей] / Наталия Федоровна Коряковцева. – М. : АРКТИ, 2002. – 176 с.
10.       Краевский В. В. Методология педагогики: новый этап: [учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений] / В. В. Краевский, Е. В. Бережнова. – М. : Издательский центр «Академия», 2006. – 400 с.
11.       Майєр Н. В. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності у майбутніх викладачів французької мови : дис. … доктора пед. наук : 13.00.02 / Майєр Наталія Василівна. – К., 2016. – 735 с.
12.       Надточева Е. С. Развитие профессионально-методической компетенции будущего учителя иностранного языка / Е. С. Надточева // Известия Уральского государственного университета. Сер. 1. Проблемы образования, науки и культуры. – 2010. – N 3 (78). – С. 103-109.
13.       Осипова Т. П. Рефлексивно-деятельностный подход в процессе профессиональной подготовки студентов / Т. П. Осипова // Ярославский педагогический вестник. – 2012. – № 1. – Том ІІ. (Психолого-педагогические науки). – С. 163-166.
14.       Пеняева С. А. Рефлексивные составляющие компетентности и особенности их формирования у студентов в процессе обучения / С. А. Пеняева // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2008. – № 1 (январь-февраль). – С. 11-14.
15.       Соловова Е. Н. Методическая подготовка и переподготовка учителя иностранного языка : интегративно-рефлексивный подход : монография / Елена Николаевна Соловова. – М. : Издательство Глосса-пресс, 2004. – 336 с.
16.       Сухих О.В. Принципы лингводидактической подготовки преподавателя иностранных языков и культур : [Електронний ресурс] / О. В. Сухих. – Режим доступу: http://pglu.ru/upload/iblock/2cf/uch_2009_viii_00007.pdf
17.       Сысоев П. В. Обучение по индивидуальной траектории / П. В. Сысоев // Язык и культура. – 2013. – № 4(24). – С. 121-131.
18.       Ушева Т.Ф. Педагогические условия формирования рефлексивних умений студентов в учебном процессе вуза: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01 – общая педагогика, история педагогики и образования / Т. Ф. Ушева. – Новокузнецк, 2010. – 24 с.
19.       Фрицко Ж. С. Проектная деятельность студентов педагогического колледжа при обучении иностранному языку как средство формирования методических умений : дис. …канд. пед. наук : 13.00.08 / Фрицко Жанна Сергеевна. – Екатеринбург, 2006. – 208 с.
20.       Хуторской А. В. Проблемы и технологии образовательного целеполагания : [Електронний ресурс] / А. В. Хуторской. – Режим доступу: http: // www.eidos.ru/journal/2006/0822-1.htm
21.       Щербина О. А. Швидке створення облікових записів студентів та їх реєстрація в курсах платформи Moodle 2 / О. А. Щербина // Інформаційні технології в освіті: Збірник наукових праць, № 23. – Херсон. – Вид. Херсонськ. держ. унів-ту, 2015. – С. 79-89, DOI: 10.14308/ite000538.

Повний текст: PDF (укр.)