Кульбашна Ярослава, 
доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, доцент, професор кафедри хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Б. Шевченка 13, 01601 м. Київ, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Ткачук Олена, викладач кафедри фізичного виховання і здоров’я, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Б. Шевченка 13, 01601 м. Київ,
Україна, 
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2016.4.113118

ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ
У статті розглядається процес упровадження компетентнісного підходу у вищу медичну освіту, здійснено аналіз стану розробленості проблеми формування загальних компетентностей у
майбутніх лікарів за даними вітчизняних і зарубіжних наукових джерел. Проведено дослідження значущості загальних компетентностей за оцінкою студентів перших, других курсів і
викладачів Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Аналіз отриманих результатів засвідчив високу оцінку, яку майбутні лікарі і педагоги надають компетентностям
здоров’язбереження, лідерства, міжособистісних умінь та роботи у команді. Обґрунтовано, що однією з дисциплін, при вивченні яких доцільно формувати зазначені компетентності, є
«Фізичне виховання». Запропоновані зміни до робочої навчальної програми дисципліни «Фізичне  виховання» на основі компетентнісного підходу з урахуванням результатів дослідження.
Ключові слова:  вища медична освіта;  загальні компетентності;  компетентність здоров’язбереження;  компетентнісний підхід;  лідерство;  професійна підготовка майбутніх лікарів;  фізичне виховання;  фізична підготовка.

Література
1.            Астафьева Т. П. Методические рекомендации по развитию общих компетенций обучающихся [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ped-kopilka.ru/blogs/tatjana-pavlovna-astafeva/metodicheskie-rekomendaci-po-razvitiyu-obschih-kompetenci-obuchayuschihsja-mboudod-cdt-p-uralskii.html
2.            Булах І. Є. Система управління якістю медичної освіти в Україні [Текст] : монографія / І. Є. Булах [та ін.]. – Дніпропетровськ : АРТ–ПРЕС, 2003. – 212 с.
3.            Бухальська С. Є. Розвиток педагогічної компетентності викладачів у системі медичної роботи медичного коледжу: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 – Теорія і методика професійної освіти / С. Є. Бухальська; Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2013. 20 с.
4.            Державні  вимоги до навчальних програм з фізичного виховання в системі освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0501-98
5.            Закон України про вищу освіту від 09.08.2014 в редакції 2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
6.            Закон України про фізичну культуру і спорт від 24.12.1993  3808-XII в редакції від 01.01.2016р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/3808-12.
7.            Калашнікова С. А. Компетентнісно-орієнтований підхід: базові поняття та положення / С. А. Калашнікова // Педагогічна освіта: теорія і практика. Педагогіка. Психологія: збірник наукових праць. – К.: КМПУ, 2010. – №13(1). – С. 32–40.
8.            Карасева Т. В. Современные аспекты реализации здоровьесберегающих технологий / Т. В. Карасева // Начальная школа. – 2005. – № 11. – С. 75–78.
9.            Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації (матеріали методол. семінару 3 квіт. 2014 р., м. Київ: [у 2 ч.]. Ч.1 / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), О. І. Ляшенко (заст. голови) та ін.]. – К.: Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014 –370 с.
10.       Кульбашна Я. А. Розробка стандартів вищої медичної освіти на компетентнісній основі: досвід НМУ ім. О.О. Богомольця у ідентифікації загальних компетентностей майбутнього лікаря / Я. А. Кульбашна, О. В. Стеченко // Збірник наукових праць науково-практичної конференції з міжнародною участю «Вища медична освіта : сучасні виклики і перспективи» (3-4 березня 2016 р.). – Київ. – 2016. – С.127–135.
11.       Луговий В. І. Ідентифікація складу і структури компетентностей: ключова умова підвищення ефективності викладання та оцінювання результатів у вищій школі / В. І. Луговий, О. М. Слюсаренко, Ж. В. Таланова // Вища освіта України. – 2011. – №3. – Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології» – Т.1. – С. 9–15.
12.       Махновська І. Р. Професійна підготовка магістрів сестринської справи в умовах ступеневої освіти:дис. канд. пед. наук: 13.00.04 – Теорія і методика професійної освіти / І. Р.Махновська; Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2015. – 312 с.
13.       Мунтян В. С. Фізичне виховання у контексті положень нового закону України «Про вищу освіту» / В. С. Мунтян, В. І. Пліско // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка / гол. ред. Носко М.О. – Чернігів: ЧНПУ, 2014. – Вип. 118. – Т. І. – 418 с. (Серія: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт).
14.       Національна стратегія реформування системи охорони здоров’я в Україні на період 2015 – 2020 років [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://healthsag.org.ua/wp-content/uploads/ 2014/11/Strategiya_UKR.pdfс
15.       Сисоєва С. О. Європейські вимоги до критеріїв ефективності професійної підготовки фахівців / С. О. Сисоєва // Акмеологія – наука ХХІ століття: матер. ІV Міжнародної науково-практичної конференції (30 травня 2014 р.). – Київ, 2014. – С. 36–47.
16.       Указ президента України №42/2016 Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/422016-19772
17.       Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.
18.       Шарлович З. П. Формування професійно-педагогічної компетентності медичних сестер сімейної медицини в процесі фахової підготовки: дис. канд. пед. наук: 13.00.04 – Теорія і методика професійної освіти / З. П. Шарлович // Житомирський державний університет імені Івана Франка. – Житомир, 2015. – 122 с.
19.       Accreditation Council for Graduate Medical Education. Outcome Project. Accessed at: www.acgme.org/outcome/project/proHome.asp on 20 May 2010.
20.       Lurie S. J., Mooney C. J., Lyness J. M. Measurement of the general competencies of the accreditation council for graduate medical education: a systematic review. Academic Medicine, Vol. 84, No. 3 / March 2009: 301-9. Accessed at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19240434, DOI: 10.1097/ACM.0b013e3181971f08.
21.       Sharles E. Schmidt Colleg of Medicine Florida Atlantic University. Accessed at: http://med.fau.edu/pdfs/Competencies_FAU_COM.pdf
22.       Steven E., Weinberger, MD; Anne G. Pereira, MD, MPH; William F. Iobst, MD; Alex J. Mechaber, MD; Michael S. Bronze, MD Competency-Based Education and Training in Internal Medicine, 2010. American College of Physicians: 751-756, DOI: 10.7326/0003-4819-153-11-201012070-00009.
23.       The Tuning Project (Medicine). Accessed at: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/Summary_of_outcomes_TN/Learning_Outcomes_Competences_for_Undergraduate_Medical_Education_in_Europe.pdf
24.       Tuning Educational Structures in Europe. Accessed at: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf

Повний текст: PDF (укр.)