Ірина Соколова

ORCID iD 0000-0003-4425-1859

доктор педагогічних наук, професор,  професор кафедри організації вищої освіти, управління охороною здоров’я та гігієни, Донецький національний медичний університет, бул. Шевченка, 80, 87500 Маріуполь, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

https://doi.org/10.28925/2078-1687.2018.4.2534

МЕТА–ПРОФІЛЬ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ПІДГОТОВКИ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: РЕЗУЛЬТАТИ ФОКУС-ДОСЛІДЖЕННЯ

У статті описано процедуру розробки мета-профілю програми підготовки менеджерів освіти на магістерському рівні з використанням методики фокус-дослідження. З’ясовано основний контекст освітньої програми, яку автор розглядає в якості інтерфейсу між ринком праці і ринком освітніх послуг. Уточнено зміст базових понять; розроблено мета-профіль компетентнісно-орієнтованої і студентоцентрованої освітньої програми, в якій репрезентовано компетентності керівника закладу освіти. Автором представлено модель двох доменів, які унаочнюють загальні і професійні компетентності менеджера освіти, враховують думку здобувачів вищої освіти і потенційних споживачів, гармонізуючи з моделями компетентностей Tuning для галузей знань «Освіта\Науки про освіту», «Менеджмент».

Ключові слова: вища освіта;  загальні, фахові, предметні компетентності;  магістр з менеджменту;  менеджер освіти; мета-профіль програми;  освітня програма;  фокус-дослідження.

Література 

Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В. Безпекові виміри освітньої політики: світовий досвід та українські реалії: аналітична доповідь. Київ: НІСД, 2017. 44 с.

Захарченко В. М, Калашнікова С. А., Луговий В. І., Ставицька А. В., Рашкевич Ю. М., Таланова Ж. В. / За ред. В. Г. Кременя. Національний освітній глосарій: вища освіта. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.

Карлофф Б. Деловая стратегия. Москва: Экономика, 1991. 238 c.

Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України. URL: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016. (дата звернення: 28.06.18).

МОН України. Реєстр суб’єктів освітньої діяльності. Заклади вищої освіти. URL: https://www.inforesurs.gov.ua/reestr/?ut=1 (дата звернення: 30.05.2018).

МОН України. Загальна середня освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/zagalna-serednya-osvita (дата звернення: 15.06.2018). 

МОН України. Проекти стандартів вищої освіти. Другий магістерський рівень. Спеціальність 073 Менеджмент. 2017. 17 с. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti. (дата звернення: 30.05.2018).

Про затвердження Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248149695 (дата звернення: 30.05. 2018).

Про затвердження Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 291 від 28.03.2018. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0454-18 (дата звернення: 20.05.2018).

Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності: Постанова Кабінету міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187; зі змінами від 10.05. 2018 р. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248779880 (дата звернення: 28.06.2018).

Beneitone P., González Ju., Wagenaar R. (Eds). Meta-profiles and profiles: a new approach to qualifications in Latin America. Bilbao: University of Deusto, 2014. 188 p.

Cunningham J., Key E., Capron R. An evaluation of competency-based education programs: A study of the development process of competency- based programs. The Journal of Competency-Based Education. 2016. № 1. P. 130–139. DOI: 10.1002/cbe2.1025.

GonzalezJ.,Yarosh M.Building degree profiles.The Tuning Approach. Tuning Journal for Higher Education. 2013. № 1. P. 127–163. DOI: http://dx.doi.org/10.18543/tjhe-1(1)-2013pp37-69.

International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal: UNESCO, Institute for Statistics, 2012. 88 p.

Johnstone S. M. &, Soares L. Principles for Developing Competency-Based Education Programs. Change: The Magazine of Higher Learning. 2014. № 46 (2). P. 12–19. DOI: 10.1080/00091383.2014.896705.

LeClair J., Berenson R.Designing a Competency Based Education (CBE) Program: Context, Challenges, and Pivots. The EvoLLLution. 2015. URL: https://evolllution.com/revenue-streams/market_opportunities/designing-a-competency-based-education-cbe-program-context-challenges-and-pivots (дата звернення: 03.06. 2018).

Lokhoff J., Wagenaar R. A. Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Including Programme Competences and Programme Learning Outcomes. Bilbao, Groningen, The Hague: Nuffic / TUNING Association, 2010. 96 p.

Tuning Educational Structures in Europe. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Education. 2009. 109 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/subject-areas/education.html (дата звернення: 04.06. 2018).

Tuning Educational Structures in Europe: Universities’ Contribution to the Bologna Process. An introduction. Bilbao: Universidad de Deusto, 2008. 164 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/ (дата звернення: 04.06. 2018).

Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Bilbao, Groningen and The Hague, 2010. 97 p. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/publications.html (дата звернення: 04.06. 2018).

Tuning Russia. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Management. Bilbao: University of Deusto, 2013. 61 p. URL: http://tuningacademy.org/reference-points/?lang=en (дата звернення: 03.06. 2018).

Повний текст: PDF (укр.)